måndag 31 juli 2023

Beskrivning över Näckens rosor och vattnet

 

















Gör en kikare av handen, Frida,
skåda Näckens rosor i vår vik!
Gungande, de sida invid sida
lyssna till sin faders harpmusik.
Näcken är en myt, men böljans röst
är en sanning till vårt hjärtas tröst.
Om dess skönhet inga lärda strida,
vågens visa är på känsla rik...
Gör en kikare av handen, Frida,
skåda Näckens rosor i vår vik.

Vill en Näckens ros man söka fånga,
märkes nog hur den tillbaka dras,
liksom snålt, av starka händer många,
dolda under vattnets spegelglas.
Sorlar ej var våg, ur slummern väckt:
"Ryck ej blomman från min blåa dräkt"...
- - -
(Fantasin kan måla dikter långa,
medan båten går med sakta fras!).
Vill en Näckens ros man söka fånga,
märkes nog hur den tillbaka dras.

Vattnet ville jag beskriva även,
ofta jag det djupt studera tänkt.
Stundom grånar denna blåa väven,
stundom stjärnor i dess sömmar blänkt.
Liksom svarta korn strös ut ibland,
skrynklor virvlas utav vindens hand,
plötsligt mörknar ytan, så att säven
bländgul ter sig, utav sol bestänkt...
Vattnet borde jag beskriva även,
ofta jag det djupt studera tänkt.

Mest jag älskar trotsig våg, som krusar
stolt sitt hår och hög mot stranden går.
Blanka vattnet Frida mera tjusar,
där det lugnt kring Näckens rosor står
med en aftonsky i spegelns ring.
Kvinna vek! Jag tadlar ingenting!
Lugna bröst må ej ha våg, som brusar.
Orons sinne, orons våg förstår...
Mest jag älskar böljan, när den krusar
stolt sitt hår och hög mot stranden går.

Men - alltunder det jag talar, glida
vi vid årans slag mot stila vik,
där de gunga, sida invid sida,
Näckens rosor små vid svag musik.
Skymnings flor fördunklar sikten snart.
Solens röda äpple föll med fart,
böljor synas friska, mera strida...
Se den fagra bild, en saga lik! -
Gör en kikare av handen, Frida,
skåda Näckens rosor i vår vik!

B Sjöberg:

Helgsmålsringning på Skansen






















Nu helgmålsklockor gå på Skansen 
och sjätte dagens sol går ner. 
I väster ligger aftonglansen 
liksom ett gyllne land och ler. 
I staden ännu oron bullrar 
på gator, broar, kaj och torg. 
Det låter, som när åskan mullrar 
en kvalmig dag i molnens borg. 

Sitt arbet’ folket nu har lyktat 
för veckan, som till ända gått. 
Men än har mödan icke flyktat, 
än ha så många tusen brått. 
Ty köp skall göras, mat skall hämtas, 
från skräddar’n skola kläder hem. 
Fast helgmålsklockans kläppar klämtat, 
vem hade tid att lyss på dem? 

Till nöjets tempel, som re’n tändas, 
en väldig mänskoström nu går. 
Vi, arma barn, ha lätt att bländas 
av pajasfröjd, som trumman slår. 
Det, som vi se, som ler och blänker 
och låter trevligt, glatt och yrt, 
dit ila vi och ankart sänker, 
fast nöjet ofta se’n blir dyrt. 

Vem lyss på helgmålsklockans maning,
vem vänder blicken vid dess bud 
i inre bön och stilla spaning 
mot Herren, våra fäders Gud? — 
En sjuk, som tyst på plågans läger 
sin levnads räkning genomgår; 
en ensam själ, som ingen äger 
att dela sorgen, tung och svår. 

Ack, våra fäders liv på landet, 
som gick liksom ett draget ur 
och uppbars utav sammanbandet 
emellan ande och natur, 
det är förbi. Ur rena brunnar 
de släckte törsten mer än vi, 
och därför sjöngo deras munnar 
en sång, som det var ande i. 

När helgmålsklockan ljöd i kvällen, 
de togo sina hattar av 
och möttes, fast på skilda ställen, 
i andakt som vid mödans grav. 
De tvådde sig och ömste kläder, 
ty Herrens sabbat ingick då, 
och gladdes, såsom David kväder, 
att få till Herrens tempel gå. 

Hur är det nu? Ja, låt oss pröva 
vårt liv, vårt hjärta och begär. 
Har tidens rus oss ej fått söva, 
så att vår ande sjunken är? 
Ring, helgmålsklocka, du och mana 
till andakt, vaksamhet och bön, 
och låt oss i din klämtning ana 
ett eko ljuvt, en hälsning skön!

Tåget





















Genom ljus, genom mörker går livståget fram 
mot det mål, som är fastställt förut. 
Och som böljorna slå omkring ångarens stam, 
som det viner i tackel och klut; 
så det brusar och dånar och viner och slår 
av den strid, som kring livståget står. 

Det är lätt bli förbryllad och sjunka ihop. 
Vad är livet? En meningslös strid, 
som än framgår vid jubel, än tårar och rop 
mot en dimmig och orolig tid 
för att sist sjunka ned som en ström i sitt hav
i den tysta och mörka och gåtfulla grav. 

Ty de släkten, som levde — allt forntidens folk — 
äro borta och synas ej mer. 
Endast sagans och sångens och hävdernas tolk 
deras bild i sin spegel oss ger. 
Men blott skuggan, blott minnet på duken nu går; 
de ha slumrat i tusende, tusende år. 

Och det släkte, som lever, som strider och gnyr 
och som tänker och bygger, planterar och sår, 
snart som agnar för vinden det skingras och flyr 
och dess märke, dess kors över gravarna står. 
Men på stenen gror mossa, dess skrift plånas ut, 
och glömska och tystnad här segra till slut. 

Varför fäkta vi då, varför strida vi käckt, 
när vi snart skola lämna vår plats och vårt rum? 
Se tåget det stannar: ett hjärta är bräckt; 
det skall av, bäddas ned på den gård, som är stum.— 
Men tåget det visslar och ilar sin gång 
med vaggor i skötet och — gravar bakom. 

Se modern med jollrande barnet i famn,  
huru jublande lycklig hon är! 
Se ungmön, som ristat den älskades namn, 
i den ring, som på fingret hon bär! 
Se syskonen kära, som jubla i lek — 
ack, döden den skönaste tafla gör blek! 

Huru kunna vi sjunga och glädjas en dag, 
när i liemans tecken det ilar och går? 
Men mäktig och evig är livskraftens lag: 
efter natt följer dag och på vintrarna vår. 
Fågel Fenix far upp ur sin aska på nytt, 
och solen står kvar, sedan skuggorna flytt. 

Endast stoft och materia skifta gestalt 
och förgås, som det synes, i dödsskuggans dal, 
men anden sig höjer odödlig ur allt 
och stiger ur strider och sorger och kval 
mot det mål, som av Skaparen fastställt här blev, 
då han lagar för livet och människan skrev.

Om du tvivlar på Gud, jämt på rullsten du går, 
och det hela blir kaos och virrvarr till sist, 
och ditt huvud du blodigt mot klipporna slår 
och du sjunker i tomhet, förtvivlan och brist. 
Utan mening ditt liv, när det stannar, ditt ur! 
Fastän skapad som mänska, du dör som ett djur. 

Men om tron på din himmelske fader du bär 
som en stadig förvissning, en gyllne klenod, 
o, då skall du, trots strider och växlingar här, 
äga tröst och hugsvalan och utsikt och mod; 
fastän livståget ilar mot dödsskuggans stad, 
skall du sjunga om seger och känna dig glad.

Vid aftonbrasan











Vid aftonbrasans sken han satt 
och såg på eldens glöd. 
Nyss lyste veden högt och glatt; 
det dånade och sjöd, 
Det sprakade och small som skott — 
en glödhög nu där ligger blott 
och väntar på att slockna ut 
och kol och aska bli till slut. 

Nåväl, han tänkte, så det går 
med mig och alla här. 
Vårt liv en tid i lågor står, 
men elden oss förtär. 
Snart ligga vi med slocknad blick 
och anden från oss far. 
Vad mer — blott ljus och värme gick 
till dem vi lämna kvar.

Skillnad

En klocka av stål utanför klockmuseet i Herrenberg i Baden-Würtemberg, Tyskland

















Sanning hålla alla på, 
särskilt då det gäller andra. 
Alltför många vilja då 
såsom postbud gärna vandra. 
När oss själva saken rör, 
anden ej så hårt oss tränger; 
kläppen tyst i klockan hänger,
rädd, att nejden ändå hör.

Spelmannen och barnen

 















Han satt vid sin hydda i kvällen, 
då solen just skulle gå ner. 
Hon spred över bygden och tjällen 
en glans, som blott himmelen ger. 
Rabattens pionknoppar myste, 
det doftade hägg och syren 
och stugorna rödstrukna lyste
som smultron i aftonens sken. 

Han älskade se på naturen, 
dess stämningar, vyer och liv; 
han hade bland träden och djuren 
sitt ädlaste tidsfördriv. 
Ibland stod han drömmande fången 
djupt inne i grönskande skog 
och lyssnade hänryckt till sången — 
hans öga, hans ansikte log. 

Nu satt han och hade i handen 
sin bästa och trognaste vän 
och såg mot den skyhöljda randen, 
där rosorna lågade än. 
Då tog han fiolen och spelte; 
musiken var smältande blid. 
En stojande barnflock sig delte
som på ett kommando därvid. 

Två gossar och en liten flicka 
tyst kommo och lyssnade på — 
likt rådjur, som komma och dricka 
och stilla vid källan stå. 
De andra lekte och sprungo 
och stampade stoft och mull, 
fast tonerna sjöngo och klungo, 
så luften därav var full. 

En fågel, som satt i rönnen,
nu drillade plötsligt till — 
då svarade en från lönnen 
och snart hördes drill på drill! 
Fiolen blev eld och lågor, 
han drillade, klang och kvad 
och härmade vind och vågor 
och fåglar och djur och blad. 

Och barnen stodo betagna 
och lyssnade på fiol’n, 
tills skuggorna blevo dragna 
som rullgardiner för sol´n 
och mödrarnas röster hördes 
dem kalla till hem och tjäll 
från sångens värld, där de rördes 
med spelman i sommarns kväll.

Du har rätt

























Du har rätt, din tro är säker, 
du har rätt helt gott och kort. 
Andras inkast djärvt du vräker 
såsom halm och sopor bort. 

Du har rätt i varje fråga,
allt är klart och visst för dig. 
Ditt förstånd och din förmåga 
över alla lyfta sig. 

Vad för sak det än må gälla, 
vilket ärende det rör, 
du förstår det och kan ställa 
dina ord som pant därför.

Dina tankar äga kärna, 
andras äro luft och vind; 
därför lider du ej gärna 
någon mening, skild från din. 

Den sig ej i tro vill böja 
för din vishet, han må gå; 
det finns andra, som nog dröja, 
ropande sitt ja ändå. 

Du är själv dig nog och känner 
allt i himmel och på jord 
och förvånar dina vänner 
med din vishets många ord. 

Månne dock ibland där inne 
ej en röst du höra får, 
att ett stolt och själviskt sinne 
ej den rätta vägen går —

att när det till afton lider 
och du skall till stoftet gå, 
det kan bliva svåra strider 
för din själ att målet nå.


Riddar Stolt






















Han är glad, han är ung
och han vill och han kan,
han är stolt som en kung,
han är käck som en man.

Och hans rike är stort,
ty det gömmer en värld;
den står öppen, dess port.
Han har sporrar och svärd.

Han skall riddare bli
för allt stolt och allt skönt.
Varje slav skall bli fri,
varje fält skall bli grönt.

Allt, som andas förtryckt,
där sin frihet skall få,
och som örnarnas flykt
skola tankarna gå.

Varje själ skall bli höjd
över lumpor och stoft;
sång skall stiga med fröjd
emot himmelens loft.

Det skall bliva en värld,
full av lycka och sol
vid varendaste härd
ifrån pol och till pol.

Ty han vet, vad han vill,
och vad mänskan förmår;
hans förstånd far ej vill,
nej, som blixten det slår!

Det slår ned på allt smått
och allt lumpet och dumt
och allt gammal och grått
och allt dystert och skumt.

Undan, gråskägg och allt
som i vägen här står
för en bättre gestalt,
för en frihetens vår!

Och han svingar till häst,
och han rider åstad
som till seger och fest
och till kunglig parad.

Men en gubbe, som såg,
huru yngligen red
till sitt äventyrståg
på en obekant led,

han fick tårar i blick;
ty han tänkte: min vän,
med vad mod, i vad skick
skall du komma igen?

Vid hemvårdarinnekursen i Karlskoga 1948

 





















Ack Värmeland du sköna, du härliga land,
åt dig har vi givit vår ungdom.
Vi slitit och strävat med valkig hand,
och tröttnade gjorde vi stundom.
Men aldrig vi sveko din väna bygd,
ty här har vi fostrats i furornas skygd
och stojat och lekt i vår barndom.

Nu har vi exercerat med penna och bläck,
med nålar och slevar och mjölkhink.
Vi lärt oss ta ur varendaste fläck
och läst om båd tjäder och bofink.
Nu ska det bli dagbok och fint protokoll,
en väluppgjord budget och kassakontroll,
och kommunalanställd hemvårdarinna.

Nu ska vi åt folket ge kalori
och foderenheter åt grisen.
Nu ska det bli mat med vitaminer i
och andra bullar vid spisen.
Och nu när vi kommer i uniform,
vårt krav och vår fordran får annan norm,
nu ska det bli ordning och reda.

Men tänk - om de inte vill ha kalori
och förstår vad mineraler är värda!
Och tänk - om de inte törs äta järn
och begriper att vi är lärda!
Ja, då fär vi väl koka som förr vi har gjort
och kämpa som förr emot trasor och lort,
och vara blott Lena och Gärda!

H Hedqvist:

Uttydning på det i koppar utstuckna titelbladet till den år 1703, efter Karl XII:s befallning, utgångna Bibeln







































I kristne som den nåd och anda hos er finnen 
som rörde av Gud själv till Gud i kärlek brinnen 
och eder hjertans fröjd betygen där I stån,
när I den Helga Skrift som oftast läsa fån. 
Fastän er inre själ om ingen avbild vålar
än denne där Gud själv sig i sitt Ord avmålar; 
så obegriplig stor, så utan ända rik,
på allt fullkomligt gott sig själv allena lik; 
men om I någon gång lell skulle ögat sända 
på detta titelblad, vem vet, det torde hända 
att till er hugnad I där funnen något slikt 
I nit och andakt er och edra tankar likt. 

Här ses och sitter främst en helig upplyst Qvinna,
kringstrålad med en glans som ägnar en Gudinna. 
Fast hon och hennes id så hög och helig är 
att med Gudinnenamn dess höghet sker förnär. 
Hon har en öppen bok, en griffel och en penna 
och sammanrullad skrift, varmed förstås att denna 
densamma är och blir som Gud har anbefallt 
historiskt teckna upp och samman skriva allt. 
Så väl de underverk och stora hemligheter, 
det Gamla Testament med Mosen och Profeter 
omtalat, liksom ock det nya Guds förbund,
byggt på Apostlars samt Evangelisters grund. 

Uppå sitt bröst och barm bär hon den Helge Anda 
den vad hon skriva skall själv henne för tilhanda 
och därför trampar hon föraktligt under fot 
den vederstygglighet som hednahopen trott
med tiden den så när vid hennes sida bliver 
och stadigt håller i de dyra ord hon skriver.
Förstås att Herren Gud sitt löfte hålla vill 
och låta henne nå det mål hon syftar till,
att hennes dagars längd skall aldrig återvända
ej hedendomen lik som kastat överända,
för Arken ligger kull, ty vad ej grundat är 
på Herran och hans ord står fall och avgrund när. 

Ej annorlunda sen med Judafolket hände:
De blevo hit och dit förströdde och försände 
för deras otros skull, den så tog överhand 
att Herrans tempel själv blev satt i ljusan brand, 
som här för ögon ses, då återvände Lagen,
vad fordom skugga var är mera ljust än dagen; 
men ära vare dig Treenigstore Gud, 
som din församling halp av denna träldom ut ,
som gav oss i din Son dig rätt att kunna dyrka.
Ack värdes denna tro med Andans tillhjälp styrka! 
Låt allt vad svärma vill bli evigt lyst i bann 
och bibehåll hos oss en Gudstjänst ren och sann. 

Den står här kvinnfolksklädd, på bröst och hjärta prålar 
Rättfärdighetens Sol med sina himmelsstrålar;
i högra handen bär hon jämt ett spegelglas,
ej utan fulla skäl en skära den som vass. 
Ty skal vår kristna tro och gudstjänst Gud behaga,
då bör vår vandel först rätt föras under aga,
bespeglas alt omkring ; vad dugse är och gott 
bestå, men skäras bort var ogräs framväxt fått. 
Det Nya Testament bär hon på vänstra handen 
med dess Sigiller sju, som hänga där vid handen, 
betecknas huruleds all Gudoms hemlighet 
förseglat evigt blir för mänskans stumpa vet. 

Vid hennes fötter står Guds Lamm och jämte detta 
det kristna känneteckn och huvudbanér rätta 
igenom vilket vi en viss försäkran ha 
at all Guds löftesord sku’ Amen bli och Ja. 
Så att vi icke tro för Gud omöiligt vara
de ting som vårt förnuft ei finner just så klara,
fullvissa däruppå att han som allt förmår
de vägar som vi minst begripa gärna går. 
De tvänne Frur som här vår gudstjänst sällskap göra 
och henne närmast stå och närmast finnas böra 
emedan deras skick samt dejlighet och skrud 
där hon ej är tillstäds kan aldrig täckas Gud. 

Den första av de två det är en sanskyld iver 
som allvar med sig har och oförändrad bliver. 
Den andra Dygden själv, till namnet nog bekant,
men var hon vistas rätt där efter leta grant. 
De övriga som ses där litet ovanföre,
det är en trogen hop som har för rätte-snöre 
i både mot och med Guds vilja och behag 
fast om det kött och blod ej altid är i lag. 
Och medan alla de som namn av Kristus bära
dem Gud för Fader är som ha ett dop, en lära, 
ett hopp till evigt liv och äga alla slätt 
som lemmar till en kropp i Kristo lika rätt, 

inbördes var med ann som bröder leva ägnar
i kärlek sammanknytt att Gud sig därav fägnar,
som idel kärlek är, den blir oss föreställt 
uti de två som sig varann i famnen fällt; 
ty kärlek är och blir de dygders springekälla,
som stå en kristen väl och hos vår Herre gälla, 
vad gott vi bjuda till är inte grand bevänt 
där icke kärlek blir i all vår gärning känt. 
Besynnerlig när vi demödigt nederfalla 
och Gud vår Fader kär med innig bön åkalla. 
Se då är frågan först, då gäller mest uppå 
hur väl vi med vår Gud och med vår nästa stå. 

Är saken riktig där, vår Fader är benägen 
och hör oss om vår bön är andaktsfull och trägen. 
Allt tycks det hålla hår, omsider vinna vi
om vi med allvar be och späda tårar i. 
Hon som med böjda knän och sammanlyfta händer 
bland dessa dygders flock blir fram för andra känder 
är bönens egen bild, är bönens rätta skick,
när hon sig skickat har att be med eftertryck; 
men månn’ då alltid Gud till vårt begär vill jaka
och få vi allt för ett behagligt svar tilbaka? 
Nej, det är en gång visst, det må vi lita på,
att vi ej genast allt vad vi oss önska få. 

Han som oss tilberett och gjort med egna händer,
som ut och in på all vår hjärtans anslag vänder, 
skärskådar all vår håg och varje droppa blod,
han vet hurvida oss vill tjäna med ell ’ mot. 
Hans Fader-hjärtelag är därför ej dess minder,
fast på vår vandrings väg oss möta tusen hinder,
ty vägen upp till Gud görs enkom oss bekant 
av det han törnefull, besvärlig, smal och brant,
den har vår Frälserman fått hårt igenom tråka,
hur vill vi bjuda till där ända fram att åka?  
Hans Helgon var och en, hans vänner alla slätt 
ha ingendera än där sluppit fram så lätt. 

Fast hade nu vår Gud en själ så högt benådat
att hon med Paulo in i tredje himlen skådat,
så blir det dock därvid, ty Paulo sades där 
vad han för Kristi skull att lida hade här. 
För vad skull´ må då vi oss vänta bättre lycka
och våra axlar titt bort undan korset rycka? 
Vi smickra med oss själv om vi oss göra hopp 
att utan plågor bli till sinne ell ’ til kropp. 
Vi må så gärna strax in under korset buga,
ty ingen bär så tungt som den sig låter truga. 
Vi må så gärna Gud ett villigt offer få
av det som ingaleds undvikas kan ändå. 

En förbild härutav vårt Kopparblad oss giver 
I henne som så friskt med korset uppåt kliver, 
det himmelsnådesken hon ovanefter ser 
gör att hon tåligt bär och under bördan ler, 
att hon föraktar allt vad världen ger och äger,
den ej en böna värt i hennes sinne väger. 
Och att hon står tillreds att villigt taga mot 
allt hennes hat och spe, förbittring, trug och hot; 
men det är ingen sak som står i vår förmåga 
och av naturen lär vi aldrig därtill dåga. 
Ack nej! vårt yra kött vet helt en annan lag 
än tåla kors och nöd, och det med välbehag. 

Ack huru nödigt vill vårt hiärta därtill jaka 
att vi vad världsligt är och själva oss försaka 
i det oss lyster mest ha evigt återhåll 
och tvinga köttet ned, bort under andans våld, 
att fägna oss så titt vi til vårt goda rykte 
förklenas och som mest i stoftet varda tryckte 
att se oss allt för ett i armod, nöd och tvång 
och intet önska det förbättras någon gång. 
Att hålla det för nåd och för en lycka skatta 
när sot och sjukdom titt vår usla kropp avmatta. 
Och fast vi oförskyllt skull’ råka uti band 
berömma Herrans Namn och kyssa på hans hand. 

Men huru svårt det syns, dock låter det sig göra 
när Andan uti oss får regementet föra 
och att en kraftig strål av Guds misskundsamhet 
har själen satt i brand, så köttet dör därved. 
Och det blir ögonklart oss föreställt i henne,
som korset har i famn, och lågan opp i änne 
till segervinningsteckn mot Satan, kött och blod,
av hoppet understödd och heter Tålamod. 
Och sannerlig härtill, härtill vill mod och hjärta 
att kämpa med sig själv, tillfoga köttet smärta,
angripa utan klem vår fiend ’ inom oss, 
till dess vi starke nog att bjuda Satan trots. 

Vår hulde Frälserman har här tillvist oss vägen 
och lärt vad sådan strid oss högt är angelägen. 
Den redskap här omkring, svamp, törnekrans och spijut 
vill visa att vi här ha aldrig stridit ut. 
vill visa hur Guds barn här alltför ett anfäktas,
utav den Onde själv ell’ dem på honom släktas,
så ingen kristen själ kan därvid härda ut 
som icke tåligt bär och ögat har på Gud, 
på Gud för vilkens skull hon fröjdar sig att lida,
på Gud av vilkens hand hon hjälpen vill förbida,
på Gud den hennes nöd, den hennes jämmer ser, 
till dess när honom täcks en god förlossning sker 

på allt vad hennes själ, vad hennes sinne fängslat, 
på allt varöver hon sig här i världen ängslat,
på allt det myckna tvång de bojor och de band 
som hon blir löst ifrån utav en ängels hand. 
Därpå till henne strax en annan Ängel träder,
sig över hennes kamp och välförhålland´ gläder,
får henne, sedan hon i frihet är försatt, 
till fullt bevis därav, den sälla frihetshatt. 
Den tredje däruppå har segerkronan färdig, 
som kröner hennes lopp och håller henne värdig 
att följa Lammet dit där högti´n skall angå 
och hon, för all sin sorg, skall lön av nåde få. 

Pris vare dig vår Gud, som oss en tid bedrövar,
när till vårt själagagn du sådant tjänligt prövar,
på det din Gudoms nåd, din evigrika tröst 
i allan evig tid må över oss bli öst! 
Men dessa här bakom som sig i mörkret hålla 
är sådan gudlöshop vars grova laster vålla 
att Herrens vrede dem förbistrat och förskräckt,
när hans rättvisa ris hålls över dem utsträckt. 
Fru Högfärd famlar främst, dess hals- och huvudsmycken
betyga att ännu dess stolthet mer än mycken,
fast hon med häpnad stor sig till förtvivlan vet 
hur hon mot vanan sin så djupt skal störtas ned. 

Var grov och dödlig synd har här sin egen plåga. 
En den av otamd lust, utav en syndig låga 
framhärdigt brunnit har, lär illa ge sig ved 
när svavellågan sist förtar hans kitslighet. 
Och en, den all sin tid vänt rätten uti galla,
och vad som orättvist ej velat orätt kalla,
lär finna mindre kval av det han är fördömd,
än när han hör att Gud för rättvis blir berömd. 
Hur lär en avundsjuk i avgrund fasligt tjuta,
när Guds utvalda barn få Guds åskådan njuta. 
Och den av frosseri ett dagligt hantverk gör 
lär gnagas av en mask den aldrig, aldrig dör. 

Men den som haft sin lust sin nästa at beljuga 
och till hans smälek argt ur egna finger suga,
blir påmint vem som här hans ettertunga skämt,
då när han honom där blir av den Onde jämt. 
Kort, var en gudlös lem som här med synden spelat 
och sig i nådens tid allsintet bättra velat, 
lär tusen plågor ha; men fasa mäst för den 
var hans regeringssynd av straffet känns igen; 
men den uppriktigt fromm- och sanna kristendomen 
som slikt förargligt allt osmittad undankommen 
blir på så mycken ångst som henne stadigt mött 
utav Guds allmakts ljus med strålar överstrött. 


Han som är A och O och allt den samma bliver, 
och i sitt sanna ord oss härom visshet giver,
har, att hans ord och tal evinnerlig skall stå,
med evighetens ring där själv tryckt seglet på

ABC-bok. En lättfattlig vägledare.























Allmänheten är en massa,
till för tidningsmännens kassa.

Boström, Boestad, de båda
man i skämtblad titt får skåda.

Cederborg, herr stadsfiskalen,
sköter tryckfrihetsåtalen.

Dagen, Aftonbladets kvanting,
mera ljusröd är än Branting.

Evigt Storsjöns hemska gåta
kommer att i A-B ståta.

Följetång man till plär gripa,
när man vill publiken knipa.

Gubbe lätt går i publiken,
alltid är väl någon lik´en.

"Hvarjehanda" är förgyllning
för en massa skräp och fyllning.

Insänd varje bit får gå för,
som ej redaktörn vill stå för.

Jörgen är så arg som biet
uppå "hemmapreusseriet".

Kolingen är en figur,
som hos damerna har tur.

Ledare den kria kallas,
som ens mening gör till allas.

Mat ska tidningsmännen ha,
annars går det inte bra.

Nekrologer skrivas för
att ta till om någon dör.

Olyckor i långa rader
göra tidningsmannen glader.

Pressens veckas karneval
bjuder fröjder utan tal.

Qvinnotidning, vet ni åv´e
stavas nutilldags med Kv.

Recensenten i salongen
prisar icke alltid sången.

Stockholms Dagbladska publiken
bör bli styv i juridiken.

Telegramabyrå försiktigt
döljer allt, som anses viktigt.

Uti världen händer mycket,
som ej lämpar sig för trycket.

Vid kvartalet man ej spar
tal, att få publiken kvar.

"Wi" blir redaktörn en dag,
han som fordom blott var jag.

X som tidningspseudonym
gör dig sällsamt anonym.

Ystad, liksom Haparanda,
har sitt Dagligt Allehanda.

Zweigbergk och Zethraeus heta
två, som stava sig med Z.

Återkomma plär man lova,
när man vill gå hem och sova.

Ärad blir insändarn, när
han av bladets åsikt är.

Övning städs ditt minne skärper,
läs nu snällt, så ankan värper.




Ett skrik

















Det skar ett skrik genom höstnatt skum.
Det fyllde med isande skräck mitt rum.

Och jag for upp, förfärad och rädd.
Det var som ett spöke satt vid min bädd.

Vem är det man mördar därutanför?...
Nu skrek det igen!...Det är någon som dör!...

Jag stirrar förstenad i höstnatt skum.
Då skrek det på nytt - i mitt eget rum.

Jag vet. Och jag torkat min kallsvett blek.
Så vilt och ensamt mitt hjärta skrek.


Vårnatt
















Jag gick i den tysta natten.
Småstaden snarkande sov.
Vårsnön blänkte på taken.
Älven brusade dov.

Så tyst. Mina fotsteg ljödo
förskrämda mot våt trottoar.
Det var som i hela staden
jag ensam levande var.

Nu sova de lugnt och stilla
de gode borgersmän
och vända sig, trygga och stinna,
och snarka dessmera sen.

Nu drömma de ärbara fruar
och alla små orörda mör.
Blott jag kan inte sova.
Blott jag är utanför.




Kap Horn

















Är det rostat och stopp i pistongerna?
Går jag tomning och driver jag läck?
Det är tyst bland de blåsande sångerna.
Gubben Leda har hundvakt på däck.
Jungman Fröjd ligger bjuggsjuk i skansen,
och hojtar om präst och vill dö.
Själva skeppskatten slokar med svansen
och det är en förbannad sjö.

Vi stack ut ifrån Frisco i strykande
sydväst med en hälsningssalut.
Nu stampa vi ängsligt i rykande
orkan och ha bärgat var klut.
Vi förde en Nike i bogen,
förgylld och präktigt gjord.
I morse vid gryningen tog en
långfräsare den överbord.

O, minns jag ej vårnätter sjungande
i sydkorsets drömmande glans,
på hävande dyningar gungande
vid mareld och flygfiskars dans.
O, djupt under skälvande stjärnor
i porlande doftfylld passad
vi gledo med tända lanternor
mot sagornas öar åstad.

Som slavar vi lågo på årorna
när ett strandhugg det gällde ibland.
Och vi kysste de svarta señororna,
på de vajande palmernas strand.
Som bekransade främmande gudar
vi flögo i stormande vals
med mandelögda små brudar
från Nippons ö om vår hals.

Men gigorna tystnat och låtarna
i vår skutas värsta seglats.
Nu hoppa de bästa i båtarna
och strypa varann för en plats.
Men jag svär i den kvava kabyssen
medan sjön häver högt sina torn:
Så vid Gud! Jag skall klara den kryssen!
Jag dubblerar med glans Kap Horn.

söndag 30 juli 2023

Riddarna av bordet






















Det satt ett Gud behagligt lag
och stirrade i viskyn.
Dan Före, skald av okänt slag,
Karl Magnus Tull, av erkänt slag,
och Jonasson med fiskhyn.
Men vid sin enkla soda satt
den revolutionäre Spatt
med djupt förakt kring munnen.
Och på hans knä, liksom en svan,
en sångmö ifrån Nybroplan,
vart Greta Dahl befunnen.

Upp stod den store Magnus Tull,
lätt vinglande på klacken.
Av pingstdagseld hans själ var full,
när stolt han vräkte groggen kull
och pekade på fracken.
Se här en skald, I vise män,
som älskar bort en vår igen,
när pingstens klockor sjunga.
Åt helvete med blygd och dygd!
Ett leve för vår svenska bygd
och för oss skalder unga!

Lugnt svarade den bittre Dan:
Se an den vittre snobben!
För våldtäkt han beröms i stan -
hans diktning står på samma plan:
han går tillhanda mobben.
Dock: diktningen är nationell,
hans själ är menlös, tom och snäll.
Gå upp till äretrappen!
Fast tretti år du bär ändå
din läskostym alltjämt uppå,
Blöj-riddare av Nappen!

Förtröt den store Jonasson.
Han jämkade på västen:
Din tunga stinker fränt av hån,
baggböling, avskrap nerifrån,
men du har rätt för resten.
Här svina vi i skökohus -
nej, ut till friska skogars brus
att vädra våra vommar!
Det är så trevligt däruti
med vita lodjurs bröllopsskri
i Skånes vildmarkssommar.

Och Jonasson sjönk ner på nytt 
och diktade och drömde,
och Magnus Tull, som kvalfullt gnytt
tog än en grogg för den som flytt
och sig på golvet glömde.
Men på sin stol satt skalden Spatt
av Greta Dahl beklämd och matt.
Hans själ slog röda lågor,
vid det han fann en Heine-rad
på Gretas yppigt svängda vad
och en i barmens vågor.

Han vaknade likt den som sett
i fjärran ljusa länder,
och formade av en servett
en frygisk mössa, fint och nätt
med flinka backfisch-händer.
Håll in, han skrek, ditt lumpna snack,
reaktionära borgarpack,
förgyllda viskygroda!
Åt tjyvsamhället evig död!
Jag är rebell och djävligt röd.
Jag dricker endast soda.

Där satt ett Gud behagligt lag
och mitt bland dem Dan Före.
Ett leende av bittert slag
flög eldrött kring hans beska drag.
Den öron har, han höre!
Nu dånar tiden oss förbi
med skrik av fallna furstar i
och härskrin av de nya.
Nu gick en rutten värld i kras.
Kling klang! Vi sitta vid ett glas
som hunden vid en spya.

Var dväljes tidens frälserman
med ord som sten på slunga?
Pingstörnar skria: var är han
som segerhuvad brusar an
i täten för de unga?
Och ekot hittar mer än nog.
Det hastar till en gyllne skog,
det sätter sej på krogen.
Svinmollor över Pinden gro
och feta sparvar bygga bo
i ruttna lagerskogen.

Gå, kyssens bröder Spatt och Toll,
ur samma sparvägg komna!
Du, Jonasson, av hälsa full,
gå ut i marken, vräk dej kull
och vid ett älgböl somna!
Du hör väl ej i sömn så hård
gudsrösten i din örtagård
ge bud om världens smärta.
Säg, hör du väl ur blad och gräs
en underjordisk marseljäs
hårt studsa mot ditt hjärta?

*

Och han strök upp sitt lejonhår,
slog flaskorna från bordet.
Men Tull grep rörd hans stöveltår
och snyftade ett varmt: gutår
och tack, min bror, för ordet!
Hän över Greta Dahl han klev,
och Spatt, som på servetten skrev,
begynte vred att gorma.
Han stängde dörren med ett brak
och hörde över svarta tak
all rymden morgonstorma.

Elegi angående ålderdomen å Rosenlund

















En gång när vi ha druckit ut
den allra sista droppen
och när det äntligen är slut
på själen och på kroppen -
en stilla stund
på Rosenlund
låt gamla minnen ta oss
fångna
i gångna
och njutna dagars kaos.

Så låt oss sitta i en vrå
där skuggorna stå skumma,
med huvuden som blivit grå
och hjärtan grå och ljumma,
och klaga att
det är besatt
med ödet, Herren ger oss
alla,
och kalla
vi gruve oss för Eros.

Se upp, se upp, o Fogel, från
din söndriga postilla.
Där går din yngste telnings son
i vårens vilda villa.
Res trögt din gump
ur halm och lump
o Sjöman, att beskåda
andra
som vandra
på färdevägar bråda.

Så sitta vi med rygg i krök
och om de unga jolma,
när deras altars djärva rök
mot nya himlar bolma.
Och surt vi se
en ny armé
till djärvare bravader
stiga
att kriga
på högre barrikader.

Men utanför de unga gå
föraktande, rebellska,
och bygga borgar i det blå,
förtvivla, le och älska.
Vi äta snus
på fattighus,
när deras hjärtan flamma
heta.
Vi veta:
dem väntar ju detsamma.

Evighet

















En gång var vår sommar
en evighet lång.
Vi strövade i soldagar
utan slut en gång.
Vi sjönk i gröna doftande
djup utan grund
och kände ingen ängslan 
för kvällningens stund.

Vart gick sen vår evighet? -
Hur glömde vi bort
dess heliga hemlighet?
Vår dag blev för kort.
Vi strävar i kamp,
vi formar i strid
ett verk, som skall bli evigt
och dess väsen är tid.

Men än faller tidlösa
stänk i vår famn,
en stund då vi är borta
från mål och namn,
då solen faller tyst
över ensliga strån,
och all vår strävan syns oss
som en lek och ett lån.

Då anar vi det villkor
vi en gång fick:
att brinna i det levandes
ögonblick,
och glömmer det timliga,
som varar och består,
för den skapande sekunden,
som mått aldrig når.


lördag 29 juli 2023

Giftoregler

 

























Att giftas är en ting, en ting är visst att giftas,
en ting som ansas bör, men reslas, sållas, siktas.
Mer agnar, boss och fnas, mer snärp, damm, fjun och tirs
här finns, än uti råg, korn, vete, ärter, hirs.

Sig gifta, är full sant, som giva sig en annan,
en gift en gåva är, som givs åt två tillsamman,
men mången sannar, att sig gifta, gift är ta,
när en, en giftig, ond, förgiftig vän måst ha.

Berådd ell´ Brud hon sägs av fult berådda mode,
men önskand´ vore det, att alla vore gode!
Brudgum är Brudens gum, ell´ gumme, gomman, man,
Brudlöpt av Brud och löft, ett Bröllop säjas kan.

Låt sådant löfte ske, med fullom gillom skälom,
ty värre värken är i hugen än i hälom,
när Bruden bliver man och mannen varder Brud,
hur illa går det då, som so med gyllen-skrud?

Det sägs, att Io blev vänt i nöt, och även Metra
i hund ell´ annat djur, det hon själv ville leta.
Men vara hur´ det må, så sannas än i dag
att mången finns som är av nöt- och hynneslag.

Mig tycks, som giftestund ger folket annat kynne,
ho är som förr ej var av gott och fromsint lynne?
Mö-hela kvinnfolk ju god´, fromma, snälla gå,
men vadan äro de elaka kär´ngar frå?

Den gift som legat dold i de ogiftas gömmer,
enär de gifta bli, det ut då äntligt kommer.
Trots någon sän den böld, kan läka, ställa till;
aj plåster, bön ell´ hugg då intet hjälpa vill.

Som Atalanta blev en grymman lejoninna,
och för Calisto månd´ en jägar´ björnen finna,
så ock än mången får ett argt, ett otamt djur,
där han tänkt nå ett fromt och dygdsint Creatur.

Betänk dig gifteskär, och låt din´ öron höra
det råd som ärligt folk dig troligt månde göra.
Låt din förnuftesol dig lysa. Märk väl till,
vad dygdigt, tuktigt är, när du dig gifta vill.

Tänk! Astrild gör en blind, en blind far vill om vägen.
Tänk! Astrilds skott är het´, och gör till älskog trägen.
Tänk! Allt nog hastigt sker, om det man bliver väl,
när allting blir väl, så är en lycklig, säll.

Än är ej talat stort, av dem som makar vunnit,
att de så sent till lek och gifte-sängen hunnit.
Men flere äro de, som klaga över det,
det sekna, sekna som de måste släpas med.

Allt nytt kärkommet är, ofrestat vill man fresta,
där man fritt spela får, där vill man gärna gästa,
dock vid all gammal ting en ledsa plägar bli,
det man får alltid ha, det lyster man ej si.

Tag dig en liker vän, i stånd, i skick, i seder,
i ålder, vikt och växt, i lynne, kynne, kläder,
ty lika lika är, och lika sämjas bäst,
olika kunn´ med fog varann ej vara näst.

Kunn´ lika svårt ha ro, hur´ vill då äntligt bliva
med de olika, som mer orsak ha att kiva,
exemplen äro få, bland hundratusen ett,
att två olika ha, till slutet, nöjet sett.

Tänk ej att du dock blir ett mönster framför alla,
det kan full ljuvligt, gott i hågen för dig falla,
att taga den ell´ den; men tänk kärleken har
i malört bytt sig bort, fast han den bästa var.

När man sig handla vill ett ting som knappt 2 öre
kan kosta, vill man dock väl-visligt se sig före.
Och är det mera värt, tänk då hur tanken far,
nu hit, nu dit, att en ett elakt gods ej tar.

Dock måttlig korvar bäst, man kan så snart i valet
ta starr för hö, att val så kommer en i kvalet.
När Nagelfari ser till Snutefari, då
så Dyngefari han gemenlig´ råkar på.

Om Paddan ära får, och kommer fram i ljuset,
och Pigan tages upp till Bondens fru i huset,
så märk! hon glömmer strax det stånd hon förr i var,
och dig med knorr och morr, med bannor intet spar.

När någon ädel särk måst dra oädel skjorta,
påminna en sitt stånd, fast sällan då är borta,
hur jämrar hon sig: ack! ack mig! min lycka nu!
tvi mig som såd´n en tog! jag har kunn´ blivit fru!

Som största plågan är, en ondan maka hava,
den en skall släpas med, till dess en läggs i grava,
så kan en aldrig här nån större fägnad få,
än när man kan en from och ljuvlig maka få.


O Broman

Den smala vägen






















Ga
ck varsamt, min kristen, och se på din gång!
Den vägen är smal och den porten är trång,
som förer till livet, ty äro ock få,
som kunna den finna, och vilja den gå.

Man timrar sig upp en bedräglig bro
av trolöser kärlek och kärlekslös tro;
på den vill man fara i Abrahams sköt;
men faller och tager en dödelig stöt.

Man tror ej den vägen skall vara så smal
som förer till eviga ärones sal,
man vill därpå vandra bekvämligt och sött,
ej världen försaka, korsfästa sitt kött.

Man litar på dristeligt namn utan gagn,
och vågar sig sätta med världen i vagn,
den lustarna draga, som sällaste ström,
förutan att styras av betsel och töm.

Man åker och tumlar där lustigt omkring,
nu hit och nu dit, till fåfängliga ting.
sitt kött man ej nekar det minsta begär;
tror dock denna vägen till himmelen bär.

Ack nej, jag befarar, man vandrar ej rätt,
till himlen bär uppåt, det går ej så lätt.
Den vägen är smal som till himmelen bär,
helt uppfylld med törnen, med kors och besvär.

Med tålamod bör man den vandra uppå,
i bön och i vaksamhet aktsamt den gå.
Ett steg uppå sidan villfarelse är;
den köttsliga friheten fängslas bör här.

Här duger ej självsvåld, ej lekar och dans;
med vällust förvärvas ej öronens krans;
på lida och strida det kommer här an;
sig själv och all världen försaka bör man.

Så skaffa med fruktan och bävan ditt väl;
och bär uppå händer din dyrbara själ,
hur vill du försvara för Herren din Gud,
att du såsom sköka hanterar hans brud?

Arbeta på dagelig bättring med flit;
i helgelse kläderna rengör med nit;
fly andans och köttets besmittelses last!
Din kallelse gör, och utkorelse fast.

Träd flitigt i Jesu och helgonens spår,
så finner du vägen mer ljuvlig än svår.
Tro stadigt, lid tåligt, lev dristigt och väl;
så dör du ock saligt, och frälsar din själ.

O Kolmodin:

Ljuset över landet spred sej

 




















Ljuset över landet spred sej, 
liv och glädje förde med sej, 
värt vårt tack och lov och pris. 
Kristi folk idag ska sjunga, 
lova Gud med själ och tunga, 
ära Gud på värdigt vis. 
Hans martyrer togs ur faran 
till den stora vita skaran 
där i ljuset vid Guds tron. 
Syndens glädje sågs de vraka, 
evig fröjd de nu ska smaka, 
höjer där sin lovsångs ton. 

Kristi vittnen, Gud till ära, 
evangelium vill bära 
ut till hela denna jord. 
Lyft din sång med helig styrka, 
du vår mor, du Kristi kyrka, 
upp mot himlens höga kor! 
Kristus, konung segerrika, 
gör oss dina vittnen lika, 
som i döden segra kan! 
Du som fienden betvingar, 
göm oss under dina vingar, 
håll oss i din högra hand. 

Amen, amen, amen!

fredag 28 juli 2023

Sjömans hälsning

 















till skaldebrodern Fogel, 
då denne sorgsen diktade och drömde 
å näringsstället Stjärnan vid Bergskolegränden i Falun.

Hej skaldebror, jag tror du glor
för trist igenom glasen,
och pennan över arket snor
som om du redan vore stor
och skrev för populasen.
Du diktar sorgna visor, karl.
Vi klagar du väl så?
Si, än du har buteljen kvar
och ännu må väl flickor små på Falu gator gå!

Du stirrar matt som en besatt
på dina sköna strofer,
allvarligt som du redan satt
blasé på kvinns och trött på skratt
bland murkna filosofer.
Du rister pennan i din hand
och tar en klunk och svär.
Det tycks dej kvistigt nog ibland
att låta versen löpa lätt och rimma tätt - så här.

Men tiden går. Jag spår dej år
när jubelklockor klinga
för dej där du på Börsen står
bland sjutton andra lärda får
med ordnar på din bringa.
Och lite slappt förnäm och blek
du läser upp ditt tal,
när jag - en bitter ödets lek -
får sitta skral vid en pokal i denna simpla sal.

Ty är det en bedrövlig glans
på denna unkna Stjärnan.
Jag dansade i världens dans,
jag sökte i all synd som fanns
och underst fann jag kärnan.
Flyg gärna, Fogel, med butelj
på pruttande pegas.
Jag njuter livets högsta helg
och sitter säll i kylig kväll och ler åt jordens as.

Men ve, ack, dubbelt ve att se
dej som i afton pusta
på detta ömkliga kafé
och mot serveringsflickan le,
besatt av djurisk lusta.
O skaldebror, fåfänglighet
och fyllt av skam och nöd
är livet för en svensk poet
som inte har förmögen far och inte ens är död.

Bildresultat för Harry Blomberg bilder

100 år efter Södergrans död: Livet

 
















Jag, min egen fånge, säger så: 
livet är icke våren, klädd i ljusgrön sammet, 
eller en smekning, den man sällan får, 
livet är icke ett beslut att gå 
eller två vita armar, som hålla en kvar. 
Livet är den trånga ringen som håller oss fången, 
den osynliga kretsen, vi aldrig överträda, 
livet är den nära lyckan som går oss förbi, 
och tusende steg vi icke förmå oss att göra. 
Livet är att förakta sig själv 
och ligga orörlig på bottnen av en brunn 
och veta att solen skiner däruppe 
och gyllene fåglar flyga genom luften 
och de pilsnabba dagarna skjuta förbi. 
Livet är att vinka ett kort farväl och gå hem och sova... 
Livet är att vara en främling för sig själv 
och en ny mask för varje annan som kommer. 
Livet är att handskas vårdslöst med sin egen lycka 
och att stöta bort det enda ögonblicket, 
livet är att tro sig vara svag och icke våga.