lördag 26 november 2022

Aeroplanet





















O lyften mig, I segerkrönta vingar,
i morgonrymd med orgelstarka toner!
Stig glimmande i fågelvida ringar,
mitt flygskepp, under glada explosioner!
Framåt, framåt, jag har ett bud att bära,
ett fältrop för jag och en sång att sjunga,
det är en sång till mänskoandens ära,
vars ord jag över blodig värld vill slunga.
O lyften mig, I segerkrönta vingar,
från jorden, att jag klarare må se den,
följ med, du sol, som mördarnatt betvingar
och siar sabbatsdag, på segelleden!
Nu spela vindarna i spända stagen,
nu blixtra roder, ratt och karborator
och solen virvlar i propellerslagen
och djupt i djupet sjunka stadens gator.
O lyften mig, I segerkrönta vingar,
konungsligt i den silverklara eter,
tills glimmande i fågelvisa ringar
I sväven susande på tusen meter!

Därnere som en jättefilm du ilar,
mitt land, mitt stora land, i morgontimman,
och glorielikt på dina sjöar vilar
den alabastervita, lätta dimman.
I djupet under mina vingar skrider
du skönt förbi med slätter, berg och ängar
och aeroplanet som en stråke glider
på dina sommarfloders blåa strängar.
Som mastodonter med granitbergsbogar
och strida fällar, glimmande av daggen,
tungt vila dina tiomilaskogar 
med klara tjärnar lysande i raggen.
Mitt land, mitt land! Skönt stråla dina städer
vid vida vikar och små åars krökar
och festligt vaja i det ljusa väder
som långa vimplar dina skorstensrökar.
Som snabba skyttlar genom vattenväven
och akterstrimma som en tråd av siden
gå dina båtar fram med skum om stäven
och dräktiga som kor av gods och smiden.
Se, tåg gå brådskande som trägna myror
med strån till dina spridda samhällsstackar,
kraftledningar stå strängade som lyror
på dina höjders ödmjukt böjda nackar.
Igenom motorns brakande orkester,
mitt land, din brusande koral jag fångar;
det är en hymn om hårda arbetsfester
som väller fram i manligt starka gångar!
Hör borren klinga nordast ifrån fjällen
och tippvagnsrasslet följer lydigt tonen,
men som ett pukslag dånar plötsligt skrällen
ifrån den vreda dynamitpatronen.
Hör bruset av de piskande turbiner
i Luleälvens rasande kaskader
och gälla timmerklingors klang, som viner
från Bottenkustens vita stapelrader.
Hör bergslagsverkens tegelmurar runga
av stångjärnshammarns dån, när tungt han faller
och hundra hyttors elektroder sjunga
sin segersång mot smältande metaller.
Men glättigt spela tusen sinom tusen
maskiner flöjtlikt i ASEA:s salar,
och sorlet surrar ifrån varuhusen
och hamnupplagens vittberesta balar.
Jag kan ett svagt, men mäktigt pappersprassel
från gallerklädda bankfasader höra,
och telegrafers hårda knack och rassel,
när tusenmila bud de ilsnabbt föra.
Mitt land, mitt land, jag ser dig första gången!
För första gången jag din själ förnimmer.
Du är ej mer i dunkla drömmar fången.
Stolt står du mitt i dagens klara skimmer.
För högt jag far att mänskor varsebliva,
som sitta suckande i blåsippsnejder,
jag ser allena Verken, vilka skriva
vårt namn i världens bok, så full av fejder.
Jag anar hinder, modigt övervunna,
och murar, vilka fåfängt sökt oss skilja,
jag ser det stora vi gemensamt kunna
om blott det stora vi gemensamt vilja. -
Se, högre, högre, stiger du mot solen,
min starka örn, och horisonten växer,
jag ser ej blott vår lilla vrå vid polen -
nej, hela klotet slungar ljusreflexer!
I en vision jag hela jorden skådar
i solbeglänsta eterhavet vandra,
och järnhårt binda spindelfina trådar
de skilda kontinenter till varandra.

Men högt i rymden mina vingars siden
mig bära mjukt framåt, och under färden
med jättestil mitt flygskepp skriver i den:
Allenast arbete kan frälsa världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar