lördag 22 april 2023

Hämnaren

















Hämnd för mina år!
De gråa och de bleka, som försvunno,
förbrunno
långsamt som fuktiga blår.
Hämnd för mina år!
Hämnas jag skall på det nyttiga, gråa som band,
hämnas med en bomb, så att staden står i brand,
att alla titta ut
vid ett visslande tjut
och tappa sina verktyg och pennor ur hand.
"Indexberäkning,
bostad och vräkning,
fredsgarantier,
partifrierier..."
De frågorna jag slopar,
när bomben går.
I lågorna jag ropar:
Hämnd för mina år!

Hämnd för mina kval!
Med bomber av glädje skall jag hämnas.
Här lämnas
ej tid till val.
Hämnd för mina kval!
Noga planerat, allt laddat med strålar och färg.
Tänder raketkista högt på mitt berg.
Du som aldrig känt
mitt stjärntemperament.
Du som med all praktiskhet spädde min märg,
tvang mig linjera,
organisera,
prompt leverera,
flinkt expediera...
- - -
Hämnd för mina kval!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar