måndag 10 april 2023

Sommarsång
















Kom Rosenröd, kom Hjärtegull, 
att med poeten vänslas!
Av intet vin blir man så full
som av en vårlig känslas.
Står ej i vindens aftonsus
med blommor lika vita ljus
var prunkande kastanj?
Kom, fyllom våra hjärtans krus
med sommarens champanj!

Har ej var salig stund jag fått,
jag prisat som den bästa?
Men varje möte, som har gått,
har ropat på det nästa.
Och dröjde du en natt och fick
jag gripa lyckans ögonblick,
och var i allt du min -
i samma gryningsstund du gick
steg Längtan gråtögd in.

Så har jag städse älskat mest
var stund av våra stunder,
ty sommarn blev mig till en fest
med lönlig lyckas under.
Det var ditt eget väsens skull,
din makt av kvinnlighet
i blicken, barmen som stod full
din kära röst, ditt skära hull,
din sunda sinnlighet.

Å, våra hjärtans gästabud,
de äro alla stulna.
Med sommarn skall vår högtids skrud
i molnig stormtid gulna.
Tills hösten tutar sin fanfar
och solen skiner skarp och klar
på jordens mogna must -
dröj, plötsligt älskade, och var
min längtan och min lust!

(1917)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar