söndag 28 januari 2024

Kejsar Karls visa

 




















Barbe Blumberg, min älskling, 
fagraste mö 
i Brabant, 
min ålderdoms åtrådda blomma. 
Din barm jag vill med smycken beströ 
med hängen av guld och demant 
och fästa på jungfrupannan den fromma 
min kejsarkronas röda rubin, 
men din gråt vill jag dricka som kosteligt vin. 

Barbe Blumberg, du bliver den grannaste brud 
i Brabant, 
se kejsaren låter dig sända 
av flöjel och mård en bröllopsskrud 
med guldsydd, pärlsirad kant. 
Så skynda från sångbok, sömnad och slända! 
Till fest dig pryd i klädkammarloft, 
men din sorg är mig kär som blomsterdoft. 

Barbe Blumberg, din fader är död. — Ej man 
i Brabant 
skall dig från mitt hjärta skilja. 
Ren nalkas i natten mitt svarta spann. 
Dovt dunkar på dörrn min drabant. 
Ej världen har skydd mot kejsarens vilja. 
Ren facklorna blänka i svalugång, 
din suck blir mig ljuv som fågelsång. 

Barbe Blumberg, förglöm både hem och mor 
i Brabant. 
Se hingstarnas hovar slå gnistor. 
Glöm svennen, som innan till kriget han for 
dig gav för sin sista slant 
din ring. Du finner i kejsarens kistor 
mång bättre klenod till bröllopsståt — 
Barbe Blumberg, jag törstar efter din gråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar