söndag 28 januari 2024

Gamla goda tider

















Den, som är, likt mig själv, en tratt, 
räds mindre för en tjuv, än att 
ha uselt vin uti fastaget. 
För tjuvar man sig värja kan, 
men den, som dricker dåligt — han 
förlorar mycket snart kuraget. 

Nej, när jag dricker dålig sort, 
jag önskar svalget helst så kort, 
att väg där nätt och jämnt kan banas: 
me n när gott vin jag bjudes på, 
då ville jag en strupe få, 
tre gånger längre än en tranas. 

Gud signe vatten! Men — som dryck? 
Nej, aldrig — om ej sist av nyck 
jag eremitkapotten toge; 
men även då behövdes nog 
en smula vin i mark och skog, 
så att jag ej på kuppen doge. 

Nog dricker jag ibland som två, 
men det ha fadren gjort också, 
och vi må likna våra fäder. 
Om goda vanor läggas bort,
går det i putten inom kort 
med allt, vad oss på jorden gläder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar