lördag 21 april 2012

På nytt var sträng uti min barm
















På nytt var sträng uti min barm,
min barm, den brett violoncellska,
stämt upp sin elegi så varm
om kvinnor, som mig ej fått älska,
om kvinnor utav skilda profil
- så ariska som israelska -
jag haft till bords, i båt, i bil,
om alla, som mig ej fått älska.

Jag skullat vela ge dig ja,
du muntra, städs dansanta fjäril,
vars hela liv är tralala
kring mannen såsom honungskäril...
Dock - nej, för flyktig Butterfly,
som virvlas hän vid första tväril,
mot kvinnan bortom allt galej,
som vet sin plats i hemmets äril.

Hur gärna dig, mitt fromma lamm,
som drömt att lindas kring mitt finger,
jag låtit få din vilja fram
och sett dig lycklig vid din Singer...
Dock - nej, för menlös duvotyp,
som gör vadhelst, blott mannen ringer,
mot den med något av polyp,
den snärjande, som smula stinger.

Jag velat ge mig helt som boll
i dina klor, du kattlikt sköna,
som följt mig utan uppehåll
med irisar, vampyriskt gröna...
Dock - nej, för eva, vars hypnos
man för sitt yttres skull får röna,
mot den som dras till ens psychos,
den enda jag kan prisbelöna.

- - -

Så sjunger stråken i min barm,
ack, Irma-lill, i stunder kvällska,
när du dig kurar mot min arm,
om kvinnor, som mig ej fått älska...
om dussin kvinnor väl bortåt
- från yppiga till mest gazellska -
jag haft till bords, i bil, i båt,
men som, jag svär, mig ej fått älska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar