onsdag 16 oktober 2019

På den unge man han såg

På den unge man han såg
som invid hans fötter låg,
såg all längtan, allt begär,
fick den unge mannen kär,
den från barnsben fromme som
med sin stora saknad kom,
evigt liv vill fråga om.

Jesus har den unge kär,
ser vad han behöver här,
sätter Andens svärd så tungt
i hans hjärtas sjuka punkt:
"Ge de fattiga, min vän,
allt du har och äger än,
kom så hit och följ mig sen!"

Herre, du som känner allt
och i kärlek mig befallt
följa dig till evigt liv,
följa dig med rätt motiv,
säkert finner du hos mig
något ont som reser sig,
någon gud som trotsar dig.

Säg då bara som det är,
fräls mig, du som har mej kär!
Lyft din starka frälsarhand,
kapa varje träldomsband!
Och om jag på denna färd
såras av ditt skarpa svärd
är din vänskap allting värd.

Låt mig bara inte då
bort från dig bedrövad gå!
Hjälp mig lämna bakom mig
vad mig hindrar följa dig.
Visa mig ditt offer stort,
som har allt iordninggjort,
för mig öppnat himlens port!

Visst, nog undrar jag ibland:
når jag salighetens land?
Men jag tror ditt glädjebud:
"Allt är möjligt för vår Gud!"
Ut ur satans garn mig riv,
nåd utöver nåd mig giv,
låt mig ärva evigt liv!


G Jensen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar