fredag 16 augusti 2024

Jaroslav Vrchlický (Gyllne Prag)














Gyllne Prag! Mig klangen gläder 
av ditt blotta namn, 
och din bild emot mig träder 
jämt med öppen famn. 
Rådhus, ghetto, torn och broar, 
Elbes dottervåg — 
allt förtjusar, lär och roar
reselysten håg.

Över Hradschins tomma salar 
domens kors har satts. 
Stumt om forna bragder talar 
Wallensteins palats. 
Mäster Hus till frihet bjuder;
folket rustar sig. 
Hör, för minnet åter ljuder 
trettiårigt krig. 

Helst min hågkomst dock vill stanna 
nära bildprydd bro, 
där, med framåtlutad panna, 
skalden i sitt bo 
låter känslans flammor flöda, 
famnar tankens värld 
och bland levande och döda 
gör sin segerfärd. 

Outtröttligt som naturen 
är din diktnings schakt, 
och på aningsvingar buren 
når du ändlös trakt. 
Hos historiens världsbekante 
är du trogen gäst: 
bjuda dig som gäst. 

Ur ditt horn du ymnigt öser 
diktens smälta guld, 
och från skaparkval dig löser 
sånggudinnan huld. 
I miljoner droppar bryter 
sig ditt känslosvall,
men var droppe solklar flyter 
som en ren kristall. 

Kosan jag dock icke ställer 
till en stor poet — 
mitt besök en mänska gäller: 
Ty ej mången vet, 
att hans bröst inom sig rymmer 
mången rar klenod, 
rik på fröjder, på bekymmer, 
barnsligt ren och god. 

Framför allt jag icke ville 
störa diktarns fred, 
icke mästra erkänt snille 
på kritikens sed. 
Nej, jag ville glädjas bara 
att få se dig än, 
stolt och tacksam att få vara 
famulus och vän. 

Vila handen! Låt oss följas 
ut på grönklädd ö! 
Må den torra strupen sköljas 
uti Pilsens sjö! 
Måtte Melniks röda druva 
öka hjärtats glöd 
och med sydländsk saft förljuva 
nordens sura bröd! 

Carpe diem! . . . Toner strömma 
över torn och slott. 
Vi i Hradschins skugga glömma, 
att vårt skägg är grått. 
Och när Prags kastanjer knoppas, 
träffas vi igen. 
Låt oss sjunga, låt oss hoppas, 
mästare och vän!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar