lördag 4 februari 2023

Riksrådet Bengt Oxenstiernas verser till påven i Rom, under det han var ambassadör därstädes



Jag viker härmed av           från påvens bud och vilja
från Luther till min grav    vill jag mig aldrig skilja.
Jag spottar och jag ler       åt påvens lära all,
åt Luthers skrifter fler       jag mig mäst fägna skall.
Jag hatar allan stund         dem jag till påven givit,
Lutheri tro och grund         jag i mitt hjärta skrivit.
Bort, bort ur alla land         all påvens hov och svit,
vad Luther ger vid hand     bevare Gud med flit.
Den som rätt Luther hör    han salighet besitter.
Den onde till sig för            som påvens lära gitter.

Kan även läsas som två strofer, en till vänster och en till höger. Innebörden blir då väsentligt annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar