tisdag 26 juni 2012

Jesuiten

Käre vänner, dyra kristna, 
kivens icke, vad I gör'!
Läggen ister ej på brödet, 
då I kunnen lägga smör. 
Sen på mig. Ej för min egen, 
blott och bart för kyrkans skull, 
verkar jag, och fett och frodigt, 
fint och fagert är mitt hull. 

Bråken icke om principer. 
Sådant er aptit förstör. 
Sen på mig. Är jag ej kolugn 
som en gammal gärdsgårdsstör? 
Men när granne slåss med granne 
om ett enda fattigt ägg, 
 är jag framme vips och kniper 
hönan ifrån husets vägg. 

From och ärbar, mild och foglig, 
överallt jag fram mig tar, 
stryker folk så fint om munnen, 
kittlar, smeker en och var, 
jag som barn i huset är i 
sköna spanskors boudoar 
och Italiens varma döttrar 
hylla mig som biktefar. 

Överallt på jorden finns jag, 
även i Amerika; 
 fast man skryter med sin frihet 
där i landet... ha, ha, ha... 
är det jag, som leder valsen - 
bundsförvanter har jag ock: 
Augustana, St. Ansgarius - 
något tarvliga ändock...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar