torsdag 15 oktober 2009

Hjälper för ångest! Ohoj!








Reklamen: "Har ni ångest, är ni olustig? Vänd er till oss..."

Gny ej för vaka i nätter.
Här finns det goda tabletter.
Hjulremmar svansa och smälla.
Kavlarna kavla sin deg.
Är det av ångest ni lider,
ligger en magnerv och svider,
darrar ni ofta, min snälla,
tvehågsen kanske och feg?
Vänta nu bara!
Alls ingen fara.
Tja, vilken sats ska vi ta?
Dagar och nätter
pressa vi nya små rätter,
kakor, små fina tabletter
stöpas när mörjan blir bra.

Darrar er hand under skrivning,
känns det i hjärtat en rivning?
Kommer ett svettbad på ryggen?
Vänta - här är en paket.
"Förbisedd är jag på platsen,
strandad i kärleksseglatsen,
moln ha skockats likt myggen..." 
Stoppa! Allt detta man vet.
Vänta nu bara!
Se, de små klara,
fina pastillerna här.
Tag dem till natten,
lägg dem i halvljummet vatten. 
Sedan - det vore väl katten,
om ej er ledsnad blir bet.

"Ja, men jag ångrar... Se, saken...
Saken är den, jag är vaken..."
Pim, pom! För ånger - Nå sakta!
Ånger, en värk? - jag förstår?
"Jo, det är värka, det är det..."
Pang! Som i tänderna skär det?
Tja! Etiketten betrakta:
Verksamt för smärta det står!
Dosen förmeras.
Frid garanteras.
Grönt är det pillret till färg.
Intygsbevisen: 
Grät kolossalt under krisen...
Pja, liten stegring i prisen...
Billigt för styrka och märg.

"Ja, men min tro jag förlorat.
Tron på en lycka - jag tror att,
tror att. Jag tror..." - Låt mig tala:
morgonen syns eder grå...
"Grå - det kan passa och stämma...
Solen ser ut som en blemma...
Gatorna verka så kala..." 
Hm - allt det där vi förstå.
Hopp! Upp till hylla! 
Snart vi förgylla
livet en smula för er.
Längst in - anamma!
Springpojken glömt att damma -
äntligen! Snart skall ni glamma. 
Röd etiketten sig ter!

"Kanske att tiden förrycker.
Sorgmolnet ligger och trycker.
Vålnader blandas i vimlen.
Spökena viska om mord.
Tror att det framfarna slingrar
ur sina knotiga fingrar.
Stank ligger kvar under himlen. 
Bultningar höras från jord." 
Tyst, är ni tokig?
Tavlan var brokig,
detta är typiskt - låt se! 
Här är för drömmar! 
Tyglar med präktiga tömmar,
allt fantasispel, som driver -
dagligen: Tre gånger tre!

Tusende balar om åren
sändas som medel för såren.
Se hur små flickorna stöta
mortlar av fullaste kraft.
Se, hur det pressas och rinner.
Lastbilen dånar - försvinner.
Väldiga order att möta.
Väldiga order vi haft.
Fruktan - så var det!
Medlet - ni har det.
Botar för morgondagsskräck.
Räds inte smärtan,
mörk är den nyttiga ärtan,
men den ger vila åt hjärtan...
Karlsson! Kantinen är läck!

"Tack, fabrikörer och alla! 
Vatten i baljorna svalla,
degarna pösa och jäsa.
Brått små maskinerna haft.
Slut med det bittra och hätska.
Ren blir min pulsåders vätska.
Tankar energiska fräsa,
musklerna bubbla av kraft." 
Bättre ni blivit?
Skönt, det var givet! 
Nerverna sluta sitt stoj!
Fullt upp med kunder.
Hyllorna över och under
töms vid reklamernas dunder:
"Hjälper för ångest! Ohoj!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar