lördag 22 juli 2023

Lilla Hedda och hennes kanarie-fågel


















Jag spelar och jag dansar, 
jag sjunger och jag ler, 
och min Petit jag ansar 
och önskar intet mer. 
Han är min vän, han skall så bli, 
och ingen flärd oeh jalusi 
förvilla 
min lilla, 
min lillaste Petit. 

Du lilla unge! minns du, 
du rymde från din vän? 
Jag grät och ropte: "finns du, 
Petit, så kom igen!" 
Och bäst du for kring rymden nyss, 
du vände om, du kom och lyss.
Ja, ungen 
var tvungen: 
han ville ha en kyss. 

Jag reder till så gärna 
min lilla kammare, 
dit endast kvällens stjärna 
får genom fönstret se. 
Där jag, Petit och fru Petite, 
ej hålla fejd om mitt och ditt; 
men spela 
och dela 
vårt nöje avundsfritt. 

Jag undrar nog hur länge 
jag leva får så säll! 
Man säger: fast vi stänge 
vår dörr så väl var kväll, 
så finns en vingad pilt med makt 
att ta Petit — och ta dess Vakt. 
Horribelt! 
Terribelt! 
Men så har mamma sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar