onsdag 26 juli 2023

Lärares bönepsalm på Jesper-dagen

















O Gode Herde, som 
gav ut ditt liv för fåren
och gav dem läkedom
utur de helga såren,
du håller ännu vakt
allt om din klena hjord
med dine Gudoms makt
och med ditt helga ord.-

Jag är bland dina får.
Dock haver du mig kallat
till herdesysslan svår
och vården mig befallat
om din dyrköpta hjord.
Ack, Herre, huru skall
en mask på denna jord
förrätta så högt kall?

Men efter detta är
ditt stora verk allena
och du, o Herre kär,
har sänt mig att där tjäna,
så giv ock nåd därtill, 
med gåvor mig bekrön
att tjäna som du vill.
Ack, Herre, hör min bön!

Att jag med kristligt nit
må söka ditt namns ära,
församling din med flit
uppbygga, föda, lära.
Ej akta världens pris,
ej heller trug och hot,
men på enfaldigt vis
befordra syndabot.

Styrk mig med Andens kraft
din sanning att utsprida,
och intet spara straff,
fast jag skall därför lida.
I ditt försvar mig tag,
ty jag ej tala får
till vars och ens behag,
men vad ditt Ord förmår.

Då jag förkunna skall
ditt Ord och dina under,
det vare gudligt tal
och inga mänskofunder.
Giv att din goda äd
om är ditt helga Ord
av mig på läras rätt
och falla i god jord.

När jag med Ordet ditt
rätt visar andra vägen,
så styr, Gud, sinnet mitt,
att jag ej är benägen
till synd och ont begär,
och därmed slår omkull
vad av mig uppbyggt är,
och lever syndafulll.

Giv att jag ej begär
gods, rikedom och ära,
men att jag nöjder är
med det du vill beskära.
När jag har dagligt bröd,
jag mig åtnöja vill
och vänta till min död
vad du mig skickar till.

Du Överherde, giv
att jag din´ får så aktar
att de få evigt liv; 
och jag mitt ämbet´ aktar.
Då till sist uppenbar
blir av dins himmels tron.
Giv mig bland änglaskar´
en oförvansklig tron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar