fredag 12 maj 2023

Söder















till Fogel, då han sporde om släkt och hemort

På Söder är jag vuxen opp.
Vid Söder är jag bunden.
Jag minns väl än den tid jag lopp
som pilt i Tantolunden.
På ligagossars trevna vis
jag trotsat ordning och polis.
Polis, polis, potatisgris!
Dymedelst jag förtörna´n.
Sen smet jag bakom hörnan.

Må andra blygas för sin port
och födslohuset rata.
Mitt högmod det är också stort:
jag minns min gamla gata.
Än blir jag gråtmild, gamla karn,
jag ser den gråa trottoarn
belamrad av små bleka barn,
som snoriga och fula
i lorten spela kula.

Än hör jag skall och dörrars smäll
och ser den kända trampen
av käringar var måndagskväll
med klädpaket till stampen.
I hörnet - jo det minns jag nog! -
där söps var lördag, där var krog.
Polisen slog och krögarn tog
och käringarna trätte
på allt vad karar hette.

Jag ser så väl, var gång jag vill,
lykttändarns lilla dotter.
På vår cementgård höll vi till
och gjorde kol på råtter.
Jag vet ej alls vart Vera for,
men jag fick smak på råttjakt, bror,
och traktar än, fast jag är stor,
att vara med och jaga
de djur som bara gnaga.

Man minns en del fast man blir fin
och flyttar bort från Söder.
På Östermalm bor en kusin.
På Söder har jag bröder.
Och liknar jag kusin i dräkt -
med bror min är jag mera släkt,
ty samma svultna mor oss kläckt.
När vi gå ner mot Slussen:
Pass opp, pass opp för skjussen!

Bildresultat för Harry Blomberg bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar