torsdag 6 juni 2024

Dödsbetraktelse











Så farväl med allo 
mänsklig mat och dryck! 
I Aptekarburkar 
kommer jag att slicka, 
på den salta sten. 
Ack de piller, pulver 
och allt annat namnam, 
som jag i mig sänder, 
äro endast kryddor, 
varutav mitt kött 
skall för dödens tunga 
mera läckert smaka. 

Länge jag min hjärna 
här i världen bråkat, 
som jag ser, förgäves, 
vilket levnadssätt 
jag mig skulle välja. 
Sanningen att säga, 
har det varit brydsamt, 
liksom för Marcolphus, 
att sig välja träd, 
för att däri hänga. 

Om därav det kommit, 
att mitt snille passat 
till så många platser, 
eller ock till ingen, 
må av mig bli osagt! 
Nu jag lindrigt nog 
kommer från den saken. 
Lycka att man slipper 
ha så mycket bråk 
för att välja dödssätt! 

Lik den lilla fågel, 
som på gökägg ligger, 
varur ungar komma, 
arga, leda ungar, 
som den arma mörda, 
som dem kläckt och fostrat, 
så min ande ruvat 
över gamla böcker, 
för att vishet kläcka. 
Svarta döda glosor, 
rysliga vampyrer, 
som mig liv och blod 
utur hjärtat sugit! 

Kunde er jag driva 
ur den arma hjärnan, 
skulle än jag andas 
friskt, som västanvinden, 
skulle mina kinder 
än bli rosengårdar, 
skulle kring mitt hjärta 
flyta än en gång 
tidens stilla flod, 
prydd på sina bräddar 
utav jordens blommor, 
prydd uppå sin spegel 
utav himlens stjärnor. 

Arma trötta ande, 
hoppas och förbida! 
Bortom tidens gränser 
mot dig le, som brudar, 
ljus och kraft och skönhet, 
och en evig ungdom.

(mars 1824)

Vitalis (E Sjöberg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar