lördag 25 september 2010

Spågumman (Yrkesvisa 26)
















Om jag vet vad som sker
i en kommande dag?
Jo, jo, men, det tror jag,
och jag vet mycket mer.
Jag kan spå excellent
det, som aldrig har hänt,
som man aldrig får se
och som aldrig kan ske.

Allt beror, om ni då
vilja tro på mitt ord,
som om himmel och jord
skulle svärja därpå.
Men om icke ni tro,
om ni skratta, jo, jo,
si då händer, att allt
är som purrat i palt.

Lilla fröken, kom hit,
giv mig tassen, så där,
låt mig se vad där är!
Aj, så fin och så vit!
Där gå linjer och streck - - -
jag ser tydligt en käck
ung student... det är han,
som en gång blir er man.

Nej... här är en kadett,
han är fattig och kär...
En kapten kommer här
med förgylld epålett...
Men vad nu? En rival,
en tjock, gammal genral!
Snart ett dussin komplett...
stackars lilla kadett!

Ta vi korten härnäst?
Eller koka vi snart
en kopp kaffe med fart?
Jag tror kaffe är bäst,
för då smälter som smör
lilla frökens humör.
Jo, hurra! I gevär!
Si, kadetten är där!


Z Topelius:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar