onsdag 19 oktober 2022

Liv i skola mig skickar -






















Född med blänkande blickar,
Livsbejakans rosor två
en på varje kind -
Liv i skola mig skickar,
kramar mig trött, pudrar mig grå,
biter med bister vind.
Lurar mig först att sjunga
ljusblått lov med min tunga.
Lockar mig upp att döna
högröd sång till den sköna.
Trattar mig full av godan tro -
lyriska blomster på mark...
Ger mig sen med broddad sko
eftertrycklig spark.

Född med ömmaste drömmar -
solkattstankar, tinder, glans -
spelande humör,
styr mig ödet med tömmar,
slår mig i grus, välter nånstans
bäst jag i vissling kör...
Stött är min glada vilja.
Hoppets kvist bär persilja.
Äpplet, som sken i handen,
ruttnat rinner i sanden.
Glatt argument i livets lopp,
tusende muntrande ord
dödsves magra fingertopp
smular ner till jord.

Född med lemmar, så rena -
blåa ådran varsamt lagd
över marmorgrund...
Snart i stridsregn, som stena,
smutsa och slå, står jag försagd,
blek och med mulen mun.
Trycker vid stormigt hörne
hatten ner kring mitt törne.
Fångas av blåst och vräkes,
piskas, steglas och späkes...
Skurar mig matt och spak på strand -
drypande bittert mitt bad...
Ändå klingar starkt ibland
röst i storm: "Var glad!"

Snart med blänkande blickar
än en gång jag helad står,
frank till lovsång opp.
Framtid blinkande skickar
löften åt mig - törnkransen går
strax i en lysten knopp.
Ungdoms fjärlar, som svinna,
vill jag i ilsprång hinna.
Fram emot klara dagar
glad i ögat jag jagar.

- - -

Sjungen mig full av tröst och tro,
lyriska stämmor i park!
Hej, min gråhet! Av min sko
tag en ärlig spark!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar