måndag 18 mars 2024

Jag känner en förförisk änka

















Jag känner en förförisk änka: 
Cliquot, men älskar ock Moët
När de i kylda flaskan blänka, 
man därpå ej kan se sig mätt. 
Så klart som Hippokrenes källa 
det ädla vinets pärlor välla 
med skum ur flaskans häkte opp, 
när hon har frigjorts från sin propp. 
Min stackars börs till sista öret 
jag fordom alltid hade brått 
att tömma för en droppe blott 
därav. Det piggar upp humöret. 
Hur mycket skämt, hur månget rim 
har det ej fött i glättigt stim! 

Men i den mån jag blivit äldre, 
min måge tål det ej som då, 
och därför håller jag mig hellre 
numera till ett glas Bordeaux
Champagnen är en älskarinna, 
som nog kan svärma, nog kan brinna, 
men flyktig ock som en kokett 
samt oberäknelig och lätt. 
Men du, Bordeaux — o, ädla druva! — 
förblir en lugn och trofast vän, 
som vill i bleka döden än 
vår levnads gamla dar förljuva 
och som vid motigheter tål 
i prosans värld. Bordeaux, din skål! 

Ur Eugen Onegin (IV:45-46)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar