torsdag 14 mars 2024

I början av min levnadsbana

















I början av min levnadsbana 
jag svärmat för det täcka kön. 
Dess dyrkan var min älsklingsvana, 
dess leende min bästa lön. 
Hur lätt det var för mig att brinna 
för en bedårande herdinna, 
i vilkens tjusande gestalt 
jag ville sammanfatta allt, 
som skönast kan vår levnad smycka! 
Mig tycktes hennes kärlek då 
det säkraste att bygga på, 
en oåtkomlig, himmelsk lycka. 
Att leva för och hos sin mö 
och sen vid hennes fötter dö! 

Men plötsligt kallnade mitt hjärta. 
Jag darrade och tårar göt. 
I harm, förtrytelse och smärta 
med det förflutna tvärt jag bröt. 
Ty hennes eldigt skarpa blickar, 
småleenden och röst och nickar — 
allt blev nu en förgiftad lek, 
förställning, elakhet och svek. 
Jag å min sida mig förklädde 
också. Min gråt, mitt eget blod 
jag girigt sög. Som marmorstod 
för mig, Pygmalion, hon trädde — 
en kall staty, ej ännu väckt 
till liv av konstnärns andedräkt. 

Jag borde kanske här berätta 
om gamla kärleksäventyr: 
Temida, Dafne och Lileta.
Ack, denna drömvärld från mig flyr. 
En enda fanns dock bland dem alla, 
som min en gång jag kunnat kalla. 
Jag var förälskad... Hur och var? 
Hur länge? Därpå ges ej svar. 
Nu har för resten såret helnat. 
Vad som har varit, har förgått, 
och huvudsaken är nu blott, 
att hjärtat längesen har stelnat. 
För kärleken det nu är stängt 
och djupt i gravens mörker sänkt. 

Jag tillstår öppet, att man borde — 
vi män — så häpen icke bli, 
för att vi oss till offer gjorde 
för damernas koketteri. 
Ju mer vår lidelse vi röja, 
dess mer de sig däråt förnöja, 
och oförlåtligt löjligt är 
vårt passionerade begär. 
Vi kräva kärleks lön. Vi vilja 
ha gengäld för vårt hjärtas ve. 
Det är detsamma som att be 
en flyktig fjäril eller lilja 
om äkta känsla, lika sann 
som den, som i vårt hjärta brann.  — — — 

Ju mindre vi för kvinnan svärma, 
dess snabbare bli hennes fjät 
att sig till oss bedårat närma 
och låta fånga sig i nät. 
Förut betraktades som styrkan 
i kärlek ett slags hjältedyrkan 
av lastbarhet och självberöm, 
då älskaren var falsk, men öm. 
Men denna erotikens lära, 
i handling omsatt, varit har 
ett tidsfördriv i farfars dar 
för gamla apor. Lovelace’s ära 
är gammalmodig och ur bruk, 
som röda klackar och peruk. 

Att hyckla — tråkigt är i längden, 
att jämt upprepa samma sak, 
att endast gilla det, som mängden 
behagar kalla vett och smak, 
att ständigt samma fraser höra 
och samma meningsbyten föra 
om ämnen, vilkas riktighet 
en trettonårig flicka vet. 
Jag ur humöret genast faller, 
när det i sällskap bliver tal 
om någon familjär skandal, 
och jag har ledsnat på allt skvaller 
om brev, förlovningsringar, split, 
om mödrars sorg och tanters nit.

Ur Eugen Onegin (IV:1-4,7-8)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar