onsdag 16 maj 2012

Människan

Sen jag min moders hjärta skakat
och vackert tömt min faders pung;
sen jag försökt att vara ung
och frukt av varje ålder smakat;
sen jag har lärt mig alla språk,
latin, hebreiska, greska, tyska,
italienska och fransyska,
med hundra tusen huvudbråk;
sen jag av bokvett fått min styrka
och lärt en stark teologi,
en vald och ren filosofi
och allt, vad lärdomshjältar dyrka;
sen ingen konst mig är fördold;
sen jag all världens sagor fattat;
sen jag min hand och hjärna mattat
i rikens tjänst och kungars sold;
sen i naturens djupa grunder
jag forskat många skatter ut
och gjort mig kloka tankeslut
av ödens lopp och himlens under;
sen jag all världen farit kring,
att få mitt liv av vishet nära:
så har jag äntligen fått lära,
att jag nu vet platt ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar