onsdag 24 november 2021

Allvetande, ditt öga mig rannsakar

Allvetande, ditt öga mig rannsakar, 
du ser mig om jag sover eller vakar, 
och ingen längtan eller oro värker, 
som du ej märker. 

På alla mina vägar du mig följer, 
du är här även när mig skuggor höljer. 
Också det onda som jag gör, dessvärre, 
ser du, o Herre! 

Gud, var kan jag mig för din åsyn dölja? 
Vart ska jag fly, dit inte du kan följa? 
For jag till himmelen är du där redan, 
ja, förr och sedan. 

Och for jag ner i havets djupa grunder 
då är du lika nära därinunder. 
Och for jag dit där morgonsol upprinner, 
du strax mig finner. 

Och om jag mig till nattens mörker vände, 
så blev den ljus lik dagen som du tände, 
ty mörkret inför dig som allting märker 
är inget mörker. 

Låt denna tanke tröst och visdom väcka, 
men mig för synd och själviskhet förskräcka. 
Mitt hela liv jag vill till dig frambära, 
dig, Gud, till ära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar