onsdag 10 november 2021

Så står jag åter på åsens kam

Så står jag åter på åsens kam
med skogen där bakom mig stam vid stam
och under mig slättens hav;
och solnedgången sin eldskrift ristar
med fladdrande bloss längs markens kvistar
och bokarnas gråa lav.

Så står jag åter på åsens krön,
ser bygden i spelande kvällningsljus
med dunfint knoppande pilars spön
kring byar och vita hus.

*

Nu ville jag finna en färg så ren,
nu ville jag äga en ton så spröd,
att av all din fägring, mitt vida land,
en samklang i sången ljöd.

Jag ville fånga en fläkt
av din vårmorgons bris i min dikt,
av viddernas ljusmelodi
ett solstänk i rytmens svikt.

Men orden tveka och slockna ner
likt dödvedsflämt i en höstens natt,
och färg som skulle stigit i dur
blir tynande blek och matt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar