lördag 27 januari 2024

Styvbarn
















En sollös barndom, sådan som de få, 
som sent av sorgsna famntag fötts, 
och vilkas ungdomsår förötts 
i salar utan sång, på gator grå: 
i ständig skräck för spenamn och för hån 
de lekplats fly, mot skolans skämt 
de småle tvekande och skrämt 
och drömma helst för sig i spiselvrån. 

En levnad frätt av evigt gäckad dröm, 
lik tiggarhand förgäves räckt 
mot varje förbigående och sträckt 
dock städs på nytt emot den livets ström, 
som far förbi med allt sitt överflöd: 
de stå vid rikedomens kant, 
men lyckas knappast få den njugga slant, 
som smulor skänker, aldrig hela bröd. 

Sist dö de liksom övergivna djur. 
Och slätas deras örngottsvar, 
är hyrd den hand, som kudden tar. 
Ett nummer strykes på en sjukhusmur. 
Likgiltigt vänds och läggs i kistan ner 
en nött relik, som livet gav. 
Sen - till en trång och oprydd grav
i kyrkogårdens namnlösa kvarter. 

Den dunkla skrift mest liknar deras liv, 
som man av tärd och håglös hand 
ser ritad i en stadsparks sand 
till tunga timmars trötta tidsfördriv. 
Hieroglyfer om fördolda sår 
stå tecknen där en kort minut, 
och barn, som leka, sorglöst stryka ut 
ett otytt chiffer om förblödda år. 

Ensamma resenärer, sägen mig, 
hur I er tunga färd förmån! 
I evigt hemsjuke, som gån 
besvikenhetens vassa törnestig, 
min tankes sänklod aldrig kunnat nå 
de dunkla djupen av er nöd. 
Ett söndagsbarns mest fulla kärleksglöd 
kan ej ett styvbarns bitterhet förstå. 

Och dock, när vinet skummar i mitt glas 
och rosor täcka helt mitt bord, 
jag stundom hör ett sällsamt ord 
inom mig mitt i festens fröjd och ras, 
ett ord till dem, som gå därutanför 
och se till mina lampor opp, 
som gå i saknad, utan något hopp, 
till alla dem ett brodersord jag hör. 

Ack, utifrån är vackrast varje fest. 
Jag aldrig såg ett gästabud, 
dit svårmodstankens mörke gud 
med hjärtats ensamhet ej kom som gäst. 
Då såg från ljusen jag mot gatan ner 
och stilla log, lik en som vet 
sin egen och de andras hemlighet, 
och gav i tanken ros och glas till er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar