lördag 27 januari 2024

Det rör mig ej






















Det rör mig ej, om i Ukrajna 
jag lever eller annanstans, 
om någon minnes eller icke 
att jag bland fjärran drivor fanns! 
I träldom runno mina dagar, 
och utan att en mänska klagar 
jag tårögd går i graven ned, 
och allt jag ägde tar jag med. 
Ej ens ett spår min gärning sätter 
på mitt Ukrajnas sköna slätter, 
på min — ej eder — fosterjord.

Och ingen far skall vid sitt bord 
med suckar säga till sin son: 
”Bed, barn! Den mannen för Ukrajna 
fick lida landsflykt, hat och hån.” 
Det rör mig ej, om denna son 
skall bedja eller icke för mig. 
En enda sak på jorden rör mig: 
om ondskan skall mitt land få råna, 
bedraga, bränna och förhåna, 
till dess det långsamt, sargat dör… 
– Det är det enda, som mig rör. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar