onsdag 4 september 2013

Vem står på lur vid dörrn?

Vem står på lur vid dörrn? Vem där?
"Å, det är bara Findlay!"
Så gå er väg, I bor ej här!
"Är på besök", sa Findlay.
I kanske är en tjuv? Vem vet?
"Kom ut och se", sa Findlay.
I vill bestämt nån dålighet.
"Det händer allt", sa Findlay.

Men om jag nu lät opp för er
- "Låt opp, låt opp", sa Findlay -
så fick jag ingen nattro mer.
"Det händer allt", sa Findlay.
För I, I gick väl inte strax?
"Jag stannar kvar", sa Findlay.
I blev nog kvar till gryningsdags.
"Ja visst, ja visst", sa Findlay.

Men slapp I in - så om och men
- "Släpp mig in", sa Findlay -
I kanske snart kom hit igen.
"Ja visst, ja visst", sa Findlay.
Men om nåt sker, I hör jag ber,
- "Låt det ske", sa Findlay -
var tyst som murn, med allt, som sker!
"Är tyst som murn", sa Findlay.

R Burns:
File:Robert burns.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar