lördag 6 maj 2023

Till mademoiselle Groth















Den 28 februari 1838

Hav tack, du vänskapsfulla röst! 
vars hälsning mig så högt behagar. 
Du stämma från de forna dagar, 
men ur ett ungdomslivligt bröst! 

För mycken heder du mig gör? – 
Att bli de forne Stores like 
jag hoppas ej – och deras rike 
av mig ej eftersträvas bör. 

En själavandring likväl finnes, 
som ingen otro neka kan, 
ett andans bud från man till man. 
De gamle fört mig det till minnes: 

Att se vid egna tankars sken, 
fast mången det ock skulle klandra, 
och hellre gå på egna ben 
än åka bakpå med de andra. 

Så tänkte de, de Store Män, 
som fordom gåvo Snillet lagar; 
så deras lärling tänker än, 
en mindre man i sämre dagar. 

Lev lycklig! Ungdomsblommor bär 
din glada dröm i sena åren. 
Dröm fort så ljuvligt! Med dig är 
än i ditt inre rätta våren. 

Vördsamt E.G. Geijer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar