lördag 13 maj 2023

Bönen, dess grund och verkan

O Gud, all sannings källa, 
jag tror ditt löftes ord. 
Vad du har sagt skall gälla 
i himmel och på jord: 
"Åkalla mig i nöden, 
så får du hjälp av mig." 
Ja, Herre, intill döden 
vill jag åkalla dig. 

Vad lindring i min smärta 
att lita på din nåd 
och anförtro mitt hjärta 
åt dina visa råd! 
När du mig bedja lärde 
i Jesu Kristi namn, 
du åt mitt hopp beskärde
en fristad din famn. 

Och vad mitt hjärta beder, 
det vet jag att du hör; 
och vad mitt väl bereder, 
det vet jag att du gör. 
I nödens högsta smärta 
din hjälp mig närmast är; 
jag vet att på ditt hjärta 
du mina sorger bär. 

Jag skall ej övergiva 
det enda hopp jag har. 
Jag skall ej tröttad bliva
att sucka till en Far. 
Förtvivlan vike fjärran! 
Till avgrund bär din stig. 
Jag släpper icke Herran 
förrn han välsignar mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar