fredag 28 januari 2022

Menuett


(Av Spangineer, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=731154)

"Menuett dansas av ett eller flera par,
och största vikten lägges vid en nobel och elegant hållning."

Kring läkarynglingen i kritvit rock
står väna systrar fem och väntar - dock
han drömmer skälvhänt när han lagar tarmar
blott om en kontorist med mjuka armar.

Men hon avgudar så hon tror hon dör
en svartögd andra klassens filmaktör.
Och denne i sin tur beundrar nu
en skogstaxators unga blonda fru.

Ni dansar ganska tankspritt, bästa fröken!
Är också ni en dromedar i denna öken?
Jo, doktorn gick. Han opererar nu
som bäst en skogstaxators unga fru.

Det finns så många underliga djur.
Men vi två trivdes nog i samma bur
en stund. För vart er partner tagit vägen vet
ni inte; det är också min belägenhet.

Det skymmer nu. Ska vi gå ut och vandra
på lek! Jag låtsas att ni är den andra
och vice versa. Sommarnattens drömträd välver
åt oss ett hus i grönt och spindelsilver. Skälver

er underläpp på lek? Ni känner nog mot pannans
skogsbleka hud en varsam hand. Det är en annans.
En mycket tankspridd yngre läkare förstör
i detta nu tillvaron för en filmaktör.

Då blir det allvar av den storfilm där han jagat
en kula - men jag hör av era snabba andetag att
(och sen får kontoristen säkerligen lida),
att ni vill ge mig plats invid er sida.

Mitt namn (förlåt) är Harlequin, jag gömmer
min näsa i ert mjuka hår så glömmer
ni snart identiteten. Colombine,
han mumlar nu på lek att du är min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar