lördag 23 februari 2013

Alltings fåfänglighet














Till en ung vän.

Allt är fåfängligt här på jorden -
min vän, du icke undra bör,
att Salomo sagt dessa orden.
Om ödet mig hans like gör,
och mig sexhundra hustrur giver,
mätresser till på extra stat:
om kungligt jag serverad bliver
med primo vin, sekundo mat:
om jag får rulla uti vagnar,
och strö ut pengar liksom agnar,
och njuta allt på tusen sätt;
skall jag, av nöjen äntligt mätt,
av själva överflödet mager,
och kvald av ryggvärk och podager,
och väntande min levnads slut,
i gudlig ledsnad ropa ut
de härliga predikoorden:
allt är fåfängligt här på jorden.

Min vän, det var ej Salomo blott,
som detta olycksöde hände,
att han för nöjet avsmak fått,
sen nöjet sig från honom vände.

Det händer varje galen kung,
som sig i vällust ständigt dränker,
att av debaucher matt och tung,
han lika vist med Salomo tänker.

Det händer varje tiggare,
som penningsummor strömtals utöst,
och en omätlig rikdom bortslöst
på spelhusen och källarna,
och på teaterdamerna.
Han se'n palatsets flärd fördömer,
och kojans armod högt berömmer.

Det händer varje lärd pedant,
vars hjärna är en foliant
av blott ett torrt och kallt register
på mänskors dygder, mänskors brister,
på dumt och gott, på falskt och sant,
då åt hans skolmin folket skrattar,
och knappt hans visdoms värde skattar
till sjundedelen av en slant.
Sin bok i vredesmod han fattar,
och den befängd mot väggen slår
och ryter gnisslande de orden:
"På hela denna vida jorden
förtjänsten ingen aktning får."

Det varje skröplig käring händer,
vars forna skönhet undran väckt,
men vissnat emot ålderns fläkt,
hon flyr från spegeln helt förskräckt
och sig mot krucifixet vänder.

Än världen för ditt öga ler;
men vet, när hon dig övergiver,
av hämnd du henne överger,
av harm och nöd du gudlig bliver:
allt vad du hör, allt vad du ser
skall häcklas av din fromma iver.


B Lidner:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar