fredag 13 november 2009

Prästvigningen

Den fromma skaran tränger
till altarfoten re´n
och vitklädd oskuld hänger
sin mantel på varen.
Med knäppta händer flyger
den rädda bönen hän
och likt ett barn sig smyger
opp till sin faders knän.

Hör, Herrans budskap talar.
Det låter som ibland
i vitt avlägsna dalar
en hälsning från vårt land.
Som molnens tårar falla
på den förbrända jord,
så strömma på oss alla
Gudomlighetens ord.

De vigda händer röra
välsignande vid mig.
Det susar för mitt öra,
Guds ande sänker sig.
Farväl, du tidens gyckel,
farväl, I jordens band!
Se, himmelrikets nyckel
är i min fria hand!

Se opp! vad är som lågar?
En gyllne värld i skyn.
Guds väldes klarhet tågar
förbi min tjusta syn.
De salige mig nicka
välsignelse och fred,
och änglahuvud blicka
från brustna valvet ned.

Hur svala himlen släcker
var jordisk brand likväl!
Hur salighet betäcker
den nye lärarns själ!
Hör! Davids strängar brusa
odödlighet och Gud.
Hör! Edens palmer susa
försonarns milda bud.

Och hänryckt skalden griper
i lyran, och slår an
vad vishet ej begriper,
vad tron blott ana kan.
Den låga jordens sorger
förstumma vid hans röst,
när evighetens orger
genljuda i hans bröst.

Hur glad är genom gruset
den stilla vandrarns gång,
med oskulden och ljuset,
med religion och sång.
Lätt över livet halka
hans steg, likt sommarns vind,
och änglavingar svalka
den gudavigdes kind.

Upp, evighetens präster,
upp, himlens medborgsmän!
Ledsagom stoftets gäster
till bortglömt hem igen!
Så ömt som duvan klagar,
så högt som åskan slår,
förkunnom himlens lagar
för fallen värld, för vår!

Halleluja! så vida
som stjärnevalvet spänns,
som år och sekler skrida
till tidens, rymdens gräns!
Halleluja! vad söker
min själ i himlarna?
Guds salighet besöker
vår jord. Halleluja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar