lördag 14 januari 2023

Gitarr och dragharmonika








Två grannar jag har i min boning 
— den ene är sentimental 
— jag hör honom högt deklamera 
om sorg och livets kval. 

Ibland är han dyster och bitter 
och melankoliskt bisarr, 
ibland litet svärmiskt elegisk 
och sjunger ibland till gitarr. 

— Den andre är munter och lustig 
och bondsk och grovt burlesk.
För honom är sorg och bekymmer 
blott skrymt och skrock och fjäsk. 

Han grubblar ej alls, han skrattar 
åt livet helt sonika 
och visslar och sjunger och spelar 
på dragharmonika. 

— Man tröttnar att lyssna på sådant! 
— och dock har jag vant mig därvid; 
den ene han liknar min nutid 
den andre min gångna tid. 

Och stundom när ledsnad mig trycker 
och dagen mig tycks för lång, 
jag präntar och sätter i noter 
små stumpar av bägges sång. 

Och sägs det ibland, att musiken 
är mindre melodiskt fin, 
och är icke allt som det borde 
ibland med harmonin, 

så kommer det av, att gitarrsång 
och dragharmonikesång 
stämts upp från höger och vänster 
ibland på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar