måndag 28 juni 2021

Anders Carl Rutström 300 år: Det bästa tänkesätt jag vet bland ett friboret folk

















Jag håller av min' fäders bygd,
det gamla Mannahem,
där frihet, landets ärvda dygd,
förädlar var en lem.
Jag kallar liv och frihet ett,
men dö och träla lika lett
bland ett friboret folk.

Jag håller av vår svenska lag,
livsandan i vår kropp,
som utan lag är död ell' svag
och vändes ned och opp.
Jag håller lag för allas norm,
ja, Skaparens regeringsform
bland ett friboret folk.

Jag håller av vår kung och råd,
vårt huvud, lagens drift,
som är för våld och överdåd
samt självsvåld ett förgift,
som utav lagens helga själ
båd' styres själv och styrer väl,
bland ett friboret folk.

Jag håller av vårt riksdagsfolk,
vårt arvs förmyndare,
de svurna helga lagars tolk
och nya stiftande,
som svurit sig till Sveriges lag
och från allt eget självbehag
bland ett friboret folk.

Jag håller av förbund och tro,
men blott med lagens band.
Bort! att parti och agg skull' gro
i ett lagbundet land, 
när lagen yrkar allas väl 
och gör ett hjärta och en själ
bland ett friboret folk.

Jag håller av en ärlig man,
det är allena den,
som aldrig sviktar av och an
för ovän eller vän, 
som vet ej av att vara hal,
som aldrig är för pengar fal
bland ett friboret folk.

Jag håller av en patriot
som är åt landet hel
och uti rikets med och mot
uppriktigt tager del.
Jag håller av en sannings vän,
som tänker, talar blott för den,
bland ett friboret folk.

Jag håller av en oförskräckt 
och då behjärtad man,
när det behövs att tala käckt,
som även tiga kan,
när det behövs, i rättan tid
är färdig så till krig som frid
bland ett friboret folk.

Jag håller av så ädel färg,
i den var svensk bör gå.
Då skall vår sak som hälleberg
i alla väder stå.
Vår lösen vare: Lag och rätt!
Vet någon bättre tänkesätt
bland ett friboret folk?

(1759)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar