söndag 7 februari 2021

Den första kärleken

En gång min första kärlek frågte jag: 
»Min levnads stjärna, säg, hur tändes du, 
och vadan äger du ditt milda ljus?» 
Då sade stjärnan: »Har du sett nån gång, 
hur lätt en flyktig sky kan skymma mig?» 
Jag sade: »Än med mörker, än med ljus 
ett moln gått opp och dolt dig för min syn; 
dock brann du lika klar, sen det försvann.» 
Och stjärnan sade åter: »Har du sett, 
hur lätt en jordisk dag fördunklar mig?» 
Jag sade: »Mången jordisk sol jag såg 
gå opp i glans och överstråla dig; 
dock gick den ständigt ned men aldrig du.» 
Då sade stjärnan: »Tror du på mitt ljus, 
och vill du tända livets hopp därvid?» 
Jag sade: »Bortom molnet log din blick, 
och bortom dagens bländsken brann du klar, 
och bortom graven skall du lysa än.» 
Då sade stjärnan: »Vet du, vad jag är? 
En suck jag är ifrån din egen barm, 
som sökt med fridens hopp en högre värld; 
en blixt jag är utav ditt eget liv, 
som flög i strålar till sitt hemland opp; 
ett solljus är jag av din egen själ, 
och i min milda låga lever du.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar