söndag 9 juni 2013

Uppförande och seder

Extraläraren: "Kraven på gott uppförande skärpas efter examen."

Var och en har nog en tyst förnämhet.
Även du lär vårda din.
Varligt må man nalkas din förnämhet...
Vill du vara vänlig akta min!
Kom ej rullande hitin!
Fäktande armar och stortalighet -
tältning till marknad på stilla mark...
Skiftande varor,
livsprogramvykort i skaror.
Hin i små flaskor och ordspråk på ark.
Månglare, när du skall tälta,
pass dig! I skottet är sälta!
Fridlyst park...

Var och en har timrat sig ett stängsel.
Även du sökt timra ditt.
Ingen hand må skaka dina stängsel.
Törs jag bedja dig att akta mitt!
Märker jag vid misstros titt
rövaretag, och hör yxors gång,
skingrande pil eller påk jag vet.
Vaktare kalla
skall jag till värvet befalla
eller en knekt i mitt blod, som är het.
Akta dig, huggare, lite!
Lönar med svidande vite
osnygghet.

En och var har sina tysta gårdar.
Troligt är, du äger din.
Lugn! Man akte sig på tysta gårdar...
Vänta - var så god, beträd ej min!
Sten står sval, cypress i sus.
Skuggiga platser och kallors bård.
Allvar i vinden.
Fingra ej låset på grinden!
Sorgsnaste minne har vitmenad vård.
Tystna med bullret och ljudet!
- - -
Tillträde kungligt förbjudet!
Helig gård!


B Sjöberg:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar