onsdag 3 november 2010

Visa i enskogen










När enen börjat ryka, 
är abborrleken slut; 
jag skär mig spö och klyka 
och kastar kroken ut. 

Och spöet utav eneträ 
det rycker i min hand, 
ty kärlek suger folk och fä, 
i vatten som på land. 

Nu stå de första axen 
och skälva på sin fot, 
nu leker vikens braxen 
och fyller nät och not. 

När skogens enar stå i rök, 
tar häggen floret på, 
då visslar svala, ropar gök 
att jag må linet så. 

När häggen står i blomma, 
är flickors längtanstid; 
de argaste bli fromma, 
den stramaste är blid. 

Och tänk att på det hela år 
den enda tid det är 
då kvinnokönet röjer spår 
av ömmare begär! 

Så vill jag mig förnöja 
den korta tid jag kan. 
Kom, var min braxenmöja, 
jag är en braxenman. 

Vi leka under sunnanblåst 
i sommarljusets sjö, 
tills häggen ståndar röd av frost 
och enen vit av snö. 

Då darra himlens stjärnor 
i kvällens nordanvin, 
då spinna nejdens tärnor 
sitt eget brudelin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar