tisdag 28 september 2021

Mig törstar!

Fåfängt, fåfängt! Jorden äger 
intet, som kan släcka branden 
av de krav, dem evigheten 
ristat i mitt bröst med eldskrift. 
Om en krona ock jag satte 
på min hjässa och i purpur 
klädde guldomstrålad skuldra, 
brann dock elden under purpurn, 
kyldes ej av kalla guldet. 
Och om fattigdomens koja 
i sin trånga famn mig slöte, 
blev den mäktig dock att rymma 
alla evighetens fasor. 
Och om hän till söderns dalar, 
där i zenit solen glöder, 
mina steg sin bana ledde; 
Om Saharas bleka sandfält, 
där ett grönklätt strå ej trives 
brände foten på min vandring: 
o, så brändes nog mitt hjärta, 
såsom förr, men blev dock icke 
såsom gräset, bränt till aska, 
och om söderns vindar förde 
mig till höga nordens fjällar; 
om i snö och is jag kläddes: 
o, så smältes kanske bojan 
för den eld mitt bröst förtärde, 
och i tårar löstes isen, 
som mitt hjärta där omslöte, 
kunde dock ej släcka branden, 
som på djupet ständigt närdes. 
Och om åter hem jag vände 
till den jord, som sett mig födas; 
och om där jag sökte lindring 
i den kraft, som mannen adlar; 
om min hand i livets strängar 
grepe underbart och mäktigt; 
och om tusen sina blickar 
fäste på min vink, och tusen 
nämnde mig den vise, starke: 
o, jag bleve dock en främling 
på min egen grund, och aldrig 
lärde mig min egen vishet 
att mitt väsens gåta lösa, 
hulpe mig min egen styrka 
att det höga målet hinna, 
dit min ande trånar ständigt. 
Men om så ett annat hjärta 
droges nära till mitt eget, 
o, så var det icke heller 
detta öga, i vars blickar 
evig sanning skulle läsas! 
O, så var det icke heller 
detta hjärta, som mitt eget 
skulle evigt saliggöra! 
Säg, vart flyr jag, store Fader, 
som mitt liv ur stoftet väckte? 
Säg, var finner jag den sanning, 
som mig löser tvivlets gåta? 
Säg, var finner jag den kärlek, 
vilken evig är som hjärtat, 
ur vars djup den heligt väller? 
Var det du, som denna trånad, 
outsäglig, obetvinglig, 
i mitt bröst en gång upptände; 
o, så har Du väl, min Fader, 
sett förut dess enda mättnad!––- 

Men när dessa frågor brände 
på min själ, och filosofen 
stod med skalden stum och ingen 
kunde té mig rätta vägen; 
kanske kom jag då att stanna 
vid den gamla goda boken, 
boken framför andra böcker; 
och jag läste nötta skriften, 
som i sekler sargat hjärtan, 
och i sekler hjärtan hugnat; 
och med varje ord, som lästes, 
sprang en stjärna opp i natten; 
- dock låg mörker än på djupet, 
som det låg vid tidens morgon, 
då ur kaos framgick jorden -: 
tills omsider - o, jag glömmer 
ej den synen! - tills omsider 
med en glans som solens mäktig, 
och som månens dock så stilla 
bröt i öster fram en stjärna: 
Morgonstjärnan och sig ställde 
över Betlehem, där fordom 
hon för Österns vise teddes. 
Och jag följde hennes maning, 
och jag såg ett barn i krubban. 
Ur dess öga, rena, milda, 
lyste evighet och gudom; 
i dess armar - ack så späda! - 
slöts på en gång jord och himmel; 
i dess hjärta - ack så mänskligt! 
bodde kärlek, nåd, försoning 
för den fallna mänskligheten. 
Och jag såg en älsklig yngling, 
hur han stod i templets salar, 
hur gudomlig vishet rörde 
redan då hans späda tunga. 
Och jag såg en man, profeten 
ifrån Nazaret och hörde, 
huru ljuvt hans bjudning lydde: 
»Kommen alle», så han sade, 
»som arbeten och betungens; 
jag vill vederkvicka eder». 
Och för mänskoandens hunger 
bar han fram det första brödet, 
livets evigt friska manna. 
Han bar fram det, ej i formen
av en stelnad lagens bokstav, 
Ej i trånga dogmers hölje, 
ej i nya bud och stadgar: 
han bar fram det i ett hjärta, 
där var droppe blod var sanning 
och vartenda pulsslag kärlek; 
som för storhet kunde vidgas 
och för mänsklig svaghet ömma 
och av idel kärlek brista. 
Detta hjärta var hans eget! 
Och han lärde mig i honom 
känna faderns sanna avbild, 
mänsklighetens sköna urbild, 
för min strävan – idealet. 
Så behöver ej min ande 
mer med Tomas ängsligt spörja: 
»Var är vägen?» – Så behöver 
ej min tanke rådvill leta 
efter sanningen i gruset 
av de ramlade systemer. 
Så behöver ej mitt hjärta 
tvina bort i ändlös trånad 
efter livet, som det leves 
i osäglig, helig kärlek: 
Allt jag finner, allt jag vinner 
i den ende, som är Vägen, 
som är Sanningen och Livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar