söndag 28 oktober 2012

Räknelära

Extraläraren: "I äktenskap 
användes högre matematik..."

"Lyten, det har du i hundra,
lust att reta och sticka,
blåsa sofismer och dundra...
Sådant - plus vanan att skicka
rättvisa bort som ett spån på en våg...
Surhet plus stränghet jag såg.
Småaktig, kall
räkna jag skall:
retlighet uppförd och ondska i minne...
Slutet adderar jag - vänta och tig!
Summa summarum: I blod och i sinne
älskar jag dig!"

"Lekalv, den barnsliga glada,
stundom i ilska jag luggat.
När du i ljus kunnat bada,
skimret med mörker jag skuggat.
Minskade mulen din glädje till noll.
Fröjd subtraheras med groll.
Trevnad på stig
fråndrog jag dig.
Hjälp mig att räkna - var siffra är bitter!
Svartaste nollor att vänta man har...
_ _ _

Nej, under linjen du skriver i glitter:
Kärlek står kvar!"


B Sjöberg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar